Міськрада VS казначейство. Вихованців черкаських дитсадків можуть залишити без харчів

Понад три мільйони гривень міська рада заборгувала підприємцю, який харчує черкаських дошкільнят

Щойно Черкаси пережили відсутність води у кранах, як у місті виникла чергова надзвичайна ситуація. Цього разу понад 11 тисяч вихованців 54 дитячих садків можуть залишитися без харчування. Усю відповідальність за «соціальний вибух» чиновники міськради покладають на казначейську службу, що не проплачує рахунки.

«У Черкасах може відбутися соціальний вибух. Торік 30 травня департамент економіки та розвитку спільно з департаментом освіти та гуманітарної політики уклали договір з фірмою ТОВ «Каштан-плюс» на постачання продуктів харчування до дитсадків на суму понад 42 мільйони гривень. У 2017 році із цієї суми використали майже 20 мільйонів. Після того, як виконавчий комітет ухвалив документ про одну дванадцяту від кошторису минулого року, департамент підготував додаткову угоду на суму понад 22 мільйони для Казначейської служби Черкас для того, щоб продовжити постачання продуктів. Досі офіційної відповіді ми не отримали, попри те, що протягом тижня проводилися перемовини із Казначейською службою», – розповідає очільник департаменту освіти та гуманітарної політики міської ради Ігор Волошин.

За словами директора ТОВ «Каштан-плюс» Галини Олексенко, наразі міська рада заборгувала підприємству 3,2 мільйона. Аби розраховуватися із постачальниками, підприємиця змушена була брати кредит.

«Ще 4-5 днів протримаюся, а далі не буде можливості. Ті продукти, які є на складі, я ще зможу постачати, а те, що швидко псується (хліб, м’ясо, молоко) – вже ні», – зазначає Галина Олексенко.

Нинішню ситуацію голова бюджетної комісії, депутат міськради Юрій Тренкін називає геноцидом проти міста Черкаси. За його словами, сотні договорів із підрядниками нині не пропускає Казначейська служба.

«Учора я ініціював запрошення на засідання бюджетної комісії керівника Державної казначейської служби Черкас Олени Буслової. Нам не назвали жодної аргументації чи норму закону, яку порушать у разі підписання угоди. До цієї дискусії ми залучили і юристів, і знавців проведення торгів. Жоден із них не зміг назвати обставин, за яких казначейство не підписує договори. Вже я вивчив договір між підприємством і казначейством. Там чітко написано: дія договору припиняється при настанні однієї умови – до повного виконання договору сторонами. «Каштан-плюс» ще не виконав свої зобов’язання на 22 мільйони», – зазначає Юрій Тренкін.

За словами Юрія Тренкіна, вчора міськрада підготувала лист до Державної казначейської служби України. Сьогодні ж владці планують звернутися і до прем’єра з приводу непростої ситуації.

Натомість начальниця Управління Державної казначейської служби України у Черкасах Олена Буслова зазначає: термін для розгляду документів ще не сплив, тому і рішення немає.

«Відповідно до законодавства, в органів державного казначейства є три дні на розгляд документів за захищеними статтями видатків, по яких здійснені процедури закупівлі. Документи щодо тендеру по харчуванню у садках нам подали тільки вчора. Так, на минулому тижні вони вже подавали документи, але тоді ще не був зареєстрований кошторис, і ці документи не прийняли до уваги і повернули. У нас ще є завтрашній день.  За результатами розгляду ми вирішимо, чи реєструватимемо документ чи повернемо із попередженням про бюджетне правопорушення. Наразі я не можу сказати, яким буде рішення», – пояснює Олена Буслова.

Фото te.20minut.ua

Чому так сталося? Версія третя

Донедавна у місті діяв Єдиний тендерний комітет (ЄТК). Він проводив закупівлі для більшості установ та організацій у підпорядкуванні міської ради, зокрема і для департаменту гуманітарної політики та освіти. Він діяв у форматі Централізованої закупівельної організації. Проте, за законодавством ЦЗО можуть функціонувати лише після проведення пілотного проекту та відповідних постанов Кабінету Міністрів. Відповідний проект ще триває. У Черкасах же не стали чекати, коли це все закінчиться, і наш ЄТК працював собі.

«У Міністерстві, а також у Державній аудиторській службі і Державній казначейській службі звернули увагу на роботу цих «закупівельних організацій», які працювали не лише в Черкасах, а ще в кількох містах, зокрема в Чернівцях. Спільна позиція цих органів, що всі ці недоЦЗО до завершення пілотного проекту є нелегітимними. Відповідно це було доведено до Черкаського відділення Державної казначейської служби, а також попереджено міську раду відповідними листами», – пояснює координатор регіонального центру компетенції ProZorro в Черкаській області Артур Чемирис.

Із жовтня 2017 року Державна казначейська служба перестала реєструвати угоди, укладені за результатами тендерів Єдиного тендерного комітету.

«Договір на харчування уклали у травні. Тоді позиція ДКСУ була не такою принциповою, і його тоді зареєстрували. Але тут прийшов 2018 рік і чиновники пішли реєструвати договір повторно, а там побачили, що тендер проводив ЄТК, і тепер кажуть: проведіть самі тендер», – констатує Артур Чемирис.

Що робити у цій ситуації:

1) Іти до суду. Наразі кілька замовників оскаржили відмову реєстрації договорів у судах і на початку тижня виграли навіть другу інстанцію.

2) Проводити повторну закупівлю, але ця процедура може зайняти до двох місяців, а то і більше. Але департамент міг заздалегідь провести торги, знаючи, яка складається ситуація. На це був час.

3) Визнати розпорядником коштів дитячі садочки і кожен проводитиме процедури сам. Це буде швидше. Така практика існує в деяких містах, але вона трудомістка і потребує значних зусиль і ресурсів.

4) Внести зміни до договору. Зробити з тристоронньої угоди, де фігурує ЄТК, департамент гуманітарної політики і «Каштан-плюс», двосторонню й прибрати єдиний тендерний комітет. Це концептуально нічого не змінює, але дозволяє зняти напругу і зробить вигляд, що «зраду подолано».

5) Кричати про геноцид, аби під тиском казначейська служба зареєструвала все, як є.

Фото UA.News