Міська рада Черкас заборгувала понад три мільйони гривень підприємцю, який забезпечує харчування для дошкільнят.
Черкаси тільки-но подолали кризу з водопостачанням, як місто зіткнулося з новою проблемою. Понад 11 тисяч дітей у 54 дитячих садках можуть залишитися без їжі. Чиновники міськради звинувачують у цій ситуації казначейську службу, яка не оплачує рахунки.
“У Черкасах може виникнути соціальний вибух. 30 травня минулого року департаменти економіки та розвитку, освіти і гуманітарної політики уклали угоду з ТОВ «Каштан-плюс» на постачання продуктів для дитячих садків на суму понад 42 мільйони гривень. З цієї суми в 2017 році використали майже 20 мільйонів. Після ухвалення документу про одну дванадцяту від кошторису минулого року, департамент підготував додаткову угоду на суму понад 22 мільйони для Казначейської служби Черкас, щоб продовжити постачання продуктів. Проте, офіційної відповіді досі немає, хоча вже тиждень тривають перемовини з казначейством”, – пояснює Ігор Волошин, очільник департаменту освіти та гуманітарної політики міської ради.
За словами Галини Олексенко, директора ТОВ «Каштан-плюс», міська рада заборгувала підприємству 3,2 мільйони гривень. Для розрахунків з постачальниками підприємиця була змушена брати кредит.
“Ще 4-5 днів протримаюся, а далі можливостей не буде. Продукти, які є на складі, я ще можу постачати, а ті, що швидко псуються, як хліб, м’ясо, молоко – вже ні”, – каже Галина Олексенко.
Юрій Тренкін, голова бюджетної комісії та депутат міськради, називає ситуацію геноцидом проти Черкас. За його словами, Казначейська служба не пропускає сотні договорів із підрядниками.
“Учора я запросив керівника Державної казначейської служби Черкас Олену Буслову на засідання бюджетної комісії. Нам не назвали жодної аргументації або порушення закону, яке могло б виникнути у разі підписання угоди. До цієї дискусії залучили юристів та експертів з проведення торгів. Жоден з них не зміг вказати причину, через яку казначейство не підписує договори. Я вивчив договір між підприємством і казначейством. Там чітко написано: дія договору припиняється після повного виконання зобов’язань сторонами. «Каштан-плюс» ще не виконав своїх зобов’язань на 22 мільйони”, – зазначає Юрій Тренкін.
Вчора міськрада підготувала лист до Державної казначейської служби України, а сьогодні владці планують звернутися до прем’єра щодо складної ситуації.
Олена Буслова, начальниця Управління Державної казначейської служби України у Черкасах, пояснює: термін розгляду документів ще не сплив, тому рішення немає.
“Згідно з законодавством, органи державного казначейства мають три дні на розгляд документів за захищеними статтями видатків, за якими проведені закупівлі. Документи щодо тендеру на харчування у садках нам подали тільки вчора. Минулого тижня вони також подавали документи, але тоді кошторис ще не був зареєстрований, і ці документи не прийняли до уваги. У нас ще є завтрашній день. За результатами розгляду ми вирішимо, чи реєструвати документ чи повернути його з попередженням про бюджетне правопорушення. Наразі я не можу сказати, яким буде рішення”, – пояснює Олена Буслова.
Причина ситуації: третя версія
До недавнього часу у місті діяв Єдиний тендерний комітет (ЄТК), який проводив закупівлі для більшості установ та організацій міськради, зокрема для департаменту гуманітарної політики та освіти. ЄТК працював як Централізована закупівельна організація, але, за законодавством, ЦЗО можуть функціонувати лише після завершення пілотного проекту та відповідних постанов Кабінету Міністрів. У Черкасах цей процес ще триває, але ЄТК вже працював.
“Міністерство, Державна аудиторська служба і Державна казначейська служба звернули увагу на діяльність таких «закупівельних організацій», які працювали в Черкасах та інших містах, зокрема в Чернівцях. Спільна позиція цих органів полягає в тому, що всі ці недоЦЗО до завершення пілотного проекту є нелегітимними. Це було доведено до відома Черкаського відділення Державної казначейської служби та попереджено міську раду”, – пояснює Артур Чемирис, координатор регіонального центру компетенції ProZorro у Черкаській області.
З жовтня 2017 року Державна казначейська служба припинила реєстрацію угод, укладених за результатами тендерів Єдиного тендерного комітету.
“Договір на харчування уклали у травні. Тоді позиція ДКСУ була не такою принциповою, і його зареєстрували. Але на початку 2018 року чиновники пішли реєструвати договір повторно, а там побачили, що тендер проводив ЄТК, і тепер кажуть: проведіть самі тендер”, – констатує Артур Чемирис.
Можливі шляхи виходу з ситуації:
- Йти до суду. Наразі кілька замовників оскаржили відмову реєстрації договорів у судах і вже виграли справи у другій інстанції.
- Провести повторну закупівлю. Ця процедура може зайняти до двох місяців або більше, але департамент міг заздалегідь провести торги, враховуючи ситуацію.
- Визнати розпорядниками коштів дитячі садочки. Це дозволить кожному садку проводити процедури самостійно, що може бути швидшим, але потребує значних зусиль і ресурсів.
- Внести зміни до договору. Зробити двосторонню угоду між департаментом гуманітарної політики та «Каштан-плюс», виключивши ЄТК. Це не змінює суті, але зніме напругу.
- Публічно критикувати ситуацію, аби під тиском казначейська служба зареєструвала договір.