Безпека на дорозі. Яким буде придорожний техогляд в Україні

До 2020-го року на дорогах України почнуть перевіряти справність автобусів і фур

З початку року на автошляхах України сталося більше тисячі аварій за участю автобусів та вантажівок. У них загинуло майже 80 осіб та близько 800 – отримали травми.  Про це повідомляє Державна служба України з безпеки на транспорті. Одна з причин цих аварій – несправність автівок і втома водіїв. За два роки кількість таких ДТП в Україні повинна значно зменшитися, кажуть в Кабміні. Відповідно до «Програми підвищення рівня дорожньої безпеки» на дорогах мають проводити техконтроль автобусів і фур, а їхні водії зможуть відпочивати на спеціальних майданчиках.

Це траса М-16 Черкаси-Сміла. Тут працівники Управління Укртрансбезпеки перевіряють пасажирські автобуси й вантажівки. Разом із ними на дорогах чергує і патрульна поліція. Поліцейські перевіряють документи, наявність вогнегасника й аптечки та обов’язкового технічного контролю. Проте повністю проконтролювати технічний стан авто працівники поліції та Укртрансбезпеки не можуть – не дозволяє законодавство. Це можуть робити лише приватні фірми.

Головний спеціаліст відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Олександр Беренко

«Перевіряємо вантажні транспортні засоби: режим праці та відпочинку водіїв та перевантаження завдяки нашому габаритно-ваговому комплексу. В Україні таких сорок вісім. На Черкащині є три такі комплекси, які ми закупили за кошти Євросоюзу. Їх встановили на автодорогах біля Золотоноші, Умані і неподалік села Руська Поляна. На пасажирському транспорті ми теж перевіряємо режим відпочинку і праці водія, дозвільні документи на перевезення, наявність безквиткових пасажирів, технічний стан», – розповідає головний спеціаліст відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Олександр Беренко.

До 2020 року Україна повинна провести низку заходів для підвищення безпеки руху. По-перше, впровадити вимоги ЄС щодо праці та відпочинку водіїв автобусів і вантажівок. По-друге, запровадити придорожний технічний контроль. Це звичайна практика, наприклад, для Польщі чи Німеччини. Інспектори Укртрансбезпеки матимуть можливість перевіряти ключові параметри вантажівок і автобусів, які впливають на безпеку.

Ще одна проблема – це перевантаження вантажівок, розповідає радник Міністра інфраструктури України Віктор Загреба.

«В основному це фури, які перевантажуються зерном, металом, щебнем. Це руйнує дороги, а також створює небезпеку для руху. Також держава планує створення комфортних місць відпочинку водіїв комерційного транспорту. Це є нормою в Угорщині, Польщі та Німеччині. На них водії зможуть відпочити або поспати. Будувати такі майданчики буть за кошти дорожнього фонду», – пояснює Віктор Загреба.

Радник Міністра інфраструктури України Віктор Загреба

Перші такі майданчики для відпочинку планують спроектувати вже цьогоріч, а у 2020-му році вони повинні з’явитися на українських дорогах. Чи відпочив водій, поки що перевіряють на пересувному ваговому комплексі.

Головний спеціаліст відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області Олександр Беренко розповідає, як працює ваговий комплекс.

«Габаритно-ваговий комплекс складається з комп’ютера, в який ми заносимо дані транспортного засобу і реєстраційний номер. І є власне колійні автомобільні ваги, через які транспорт переїжджає, і на чекові потім відображаються навантаження на вісь і загальна маса. Все фіксується в чекові, де вказана дата зважування і час, навантаження на вісь і загальна маса. А ось цей пристрій дає можливість зчитувати з електронних тахографів режим відпочинку та праці водія. Через спеціальну програму дані передаються на ноутбук і ми бачимо, скільки водій проїхав і скільки працював», – розповів він.

Директор департаменту з логістики ТОВ «Група компаній з вантажних перевезень» Олексій Святенко

Директор департаменту з логістики ТОВ «Група компаній з вантажних перевезень» Олексій Святенко вважає перевантаження фур найбільшим злом для українських доріг. Щоб вантажівки не знищували дороги, необхідно встановити в Україні щонайменше тисячу вагів, передбачити високі штрафи за порушення, а також камери – щоб працівники, які перевірятимуть вантажівки, не брали хабарі.

«Перевантаження здійснюється з волі самого водія або власника вантажівки. Але зернотрейдери, власники полів, на яких збирають врожай, теж беруть участь у цьому. Перевізнику вигідно економічно везти 40-50 тонн. Через це структура асфальту сходить на поворотах, виламується, і в результаті ми маємо сотні ДТП. Також чітко не дотримується якість гуми на колесах. Майже кожен перевізник хоче зекономити і купує в Європі жвивану гуму», – каже він.

Допомогти все це виправити мають пересувні пункти технічного контролю, де проводитимуть поглиблену придорожню перевірку комерційних транспортних засобів. Створити їх в Україні вимагає Директива 2014/47/ЄС. На них перевірятимуть:

  • гальмівну систему;
  • рульове управління;
  • оглядовість (скла, дзеркала, склоочисники тощо);
  • освітлювальне обладнання і компоненти електричної системи;
  • осі, колеса, шини, підвіску, шасі;
  • вміст шкідливих речовин у вихлопних газах.

Несправності, які виявлять у авто, розподілятимуть за категоріями загрозі безпеці руху. Перша категорія – незначні дефекти, які ви можете усунути на місці. Друга – це ті, які ви можете усунути на найближчій СТО, і третя – це серйозні технічні несправності, через які вам заборонять їздити на авто до їх усунення. Поки мова йде про комерційні пасажирські автобуси та вантажівки масою більше 3,5 тонни, причепи до них, і трактори, що розвивають швидкість вище 40 км/год.

Також покращити безпеку на дорогах і знизити кількість ДТП має ухвалена у квітні Державна програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні до 2020 року. Згідно з нею, Україна повинна діяти одночасно в чотирьох секторах, які прямо впливають на безпеку руху.

«Перше – це інфраструктура: планування, проектування доріг. Другий сектор – це контроль за дотриманням правил. Це ефективна робота поліції, контроль над безпекою перевезень, і автоматизовані системи контролю за порушеннями правил дорожнього руху. Третій – це просвіта учасників дорожнього руху. Це просвітницькі кампанії, не просто білборд чи відеоролик, а й інформація в ЗМІ, рекламі та друкованій пресі. Четвертий напрямок це допомога, коли ДТП вже сталася. Це як швидко приїжджають медики і рятувальники і чи мають вони можливість врятувати людей у критичному стані», – пояснює радник Міністра інфраструктури України Віктор Загреба.

Отже для покращення безпеки на дорогах для пасажирських та вантажних перевезень насамперед необхідний більш жорсткий дорожний контроль та великі штрафи, аби власникам вантажівок та автобусів було вигідніше дотримуватися закону, ніж його порушувати.