З початку цього року на українських дорогах сталося понад тисячу дорожньо-транспортних пригод за участю автобусів і вантажівок. Внаслідок цих аварій загинуло близько 80 осіб, а близько 800 отримали травми. Про це повідомляє Державна служба України з безпеки на транспорті. Однією з причин таких аварій є технічний стан автівок і втома водіїв. Кабінет Міністрів сподівається, що за два роки кількість таких ДТП значно зменшиться. В рамках «Програми підвищення рівня дорожньої безпеки» заплановано впровадження технічного контролю автобусів і вантажівок на дорогах, а також організацію спеціальних майданчиків для відпочинку водіїв.
На трасі М-16 Черкаси-Сміла працівники Управління Укртрансбезпеки здійснюють перевірки пасажирських автобусів та вантажівок. Поряд з ними чергує патрульна поліція, яка перевіряє документи, наявність вогнегасника, аптечки та обов’язковий технічний контроль. Однак законодавство наразі не дозволяє повністю контролювати технічний стан автівок поліцією та Укртрансбезпекою – цим займаються лише приватні компанії.
Олександр Беренко, головний спеціаліст відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Черкаській області, розповідає: «Ми перевіряємо вантажні транспортні засоби на дотримання режиму праці та відпочинку водіїв, а також на перевантаження за допомогою нашого габаритно-вагового комплексу. В Україні є 48 таких комплексів, три з яких працюють на Черкащині – біля Золотоноші, Умані та поблизу села Руська Поляна. Також перевіряємо технічний стан пасажирського транспорту, режим праці і відпочинку водіїв, дозвільні документи на перевезення, наявність безквиткових пасажирів».
До 2020 року Україна повинна реалізувати ряд заходів для підвищення безпеки дорожнього руху. По-перше, впровадити європейські вимоги до режиму праці та відпочинку водіїв автобусів і вантажівок. По-друге, запровадити технічний контроль на дорогах, що є звичною практикою у Польщі та Німеччині. Інспектори Укртрансбезпеки матимуть можливість перевіряти ключові параметри автівок, що впливають на безпеку.
Ще однією проблемою є перевантаження вантажівок, як зазначає радник Міністра інфраструктури України Віктор Загреба. «Перевантаження фур, особливо зерном, металом або щебнем, руйнує дороги та створює небезпеку для руху. Держава планує створення комфортних майданчиків для відпочинку водіїв комерційного транспорту, що є нормою в Угорщині, Польщі та Німеччині. На таких майданчиках водії зможуть відпочити або поспати. Будівництво цих об’єктів буде фінансуватися з дорожнього фонду», – пояснює він.
Перші майданчики для відпочинку водіїв планують спроектувати вже цього року, а в 2020 році вони повинні з’явитися на українських дорогах. Наразі перевірка відпочинку водіїв здійснюється за допомогою пересувних вагових комплексів.
Олександр Беренко описує роботу вагового комплексу: «Комплекс складається з комп’ютера, в який заносяться дані транспортного засобу і його реєстраційний номер. Через колійні автомобільні ваги транспорту проходять, і на чекових відображаються навантаження на вісь і загальна маса. У чекові вказані дата і час зважування, а також навантаження на вісь і загальна маса. Пристрій також зчитує дані з електронних тахографів, що дозволяє нам перевіряти режим праці і відпочинку водія».
Директор департаменту з логістики ТОВ «Група компаній з вантажних перевезень» Олексій Святенко вважає перевантаження вантажівок однією з основних проблем українських доріг. Він пропонує встановити щонайменше тисячу вагів в Україні, передбачити високі штрафи за порушення і забезпечити камери для контролю, щоб уникнути хабарництва.
«Перевантаження є наслідком економічної вигоди для перевізників. Це спричиняє руйнування асфальту, що призводить до ДТП. Також часто порушуються вимоги до якості шин», – додає Святенко.
Удосконалення безпеки на дорогах повинні забезпечити нові пересувні пункти технічного контролю, що відповідатимуть вимогам Директиви 2014/47/ЄС. Вони перевірятимуть:
- гальмівну систему;
- рульове управління;
- оглядовість (скло, дзеркала, склоочисники тощо);
- освітлювальне обладнання та компоненти електричної системи;
- осі, колеса, шини, підвіску, шасі;
- вміст шкідливих речовин у вихлопних газах.
Несправності будуть класифікувати за категоріями: від незначних дефектів, які можна усунути на місці, до серйозних технічних несправностей, що забороняють подальший рух до їх усунення. На даний момент це стосується комерційних пасажирських автобусів і вантажівок масою понад 3,5 тонни, причепів до них та тракторів, що розвивають швидкість більше 40 км/год.
Також для зменшення ДТП і підвищення безпеки на дорогах буде реалізовано Державну програму підвищення рівня безпеки дорожнього руху до 2020 року. Згідно з програмою, Україна повинна діяти у чотирьох основних напрямках: інфраструктура, контроль за дотриманням правил, просвіта учасників дорожнього руху і допомога при ДТП.
Віктор Загреба зазначає: «Перший напрямок – це інфраструктура: планування і проектування доріг. Другий – контроль за дотриманням правил, включаючи ефективну роботу поліції та автоматизовані системи контролю. Третій – просвіта учасників дорожнього руху через інформаційні кампанії. Четвертий напрямок – швидка допомога при ДТП».
Таким чином, для підвищення безпеки на дорогах необхідно посилити контроль і запровадити значні штрафи, щоб забезпечити дотримання законів власниками вантажівок і автобусів.