Posted in

В Україні скасували штрафні бали: як водії тепер відповідатимуть за порушення на дорозі

Тепер штрафи доведеться оплачувати лише грошима.

Сьогодні набув чинності закон про скасування штрафних балів за порушення правил дорожнього руху, зафіксованих в автоматичному режимі. Розглянемо, які зміни очікують на водіїв щодо оплати штрафів.

Що таке штрафні бали і навіщо їх ввели

Система штрафних балів, яку нещодавно скасував парламент, діяла в Україні з 2015 року. Відтоді кожному громадянину, який має право керувати транспортним засобом, на початку кожного року або з дня отримання права на керування, автоматично нараховували 150 балів. У разі правопорушення, від цієї суми відраховували відповідну кількість балів.

Водії могли зробити до трьох порушень, за кожне з яких списували по 50 балів. Після вичерпання 150 балів водія притягали до відповідальності. Таким чином, перші три порушення служили віртуальною доганою, а четверте – підставою для реального штрафу.

За які порушення списували бали

Штрафні бали нараховувалися за такі порушення правил дорожнього руху:

  • Проїзд на заборонений сигнал світлофора або регулювальника.
  • Порушення вимог дорожніх знаків і розмітки.
  • Перевищення швидкості (більш ніж на 20 км/год, але менш ніж на 50 км/год).
  • Порушення правил перевезення вантажів і буксирування.
  • Порушення правил зупинки, стоянки або паркування.
  • Порушення правил проїзду пішохідних переходів, перехресть і зупинок.
  • Проїзд по тротуару або пішохідній доріжці.
  • Порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду.
  • Порушення правил дистанції.
  • Порушення правил руху на автомагістралі.
  • Порушення правил використання фар.

Чому скасували систему штрафних балів

Система штрафних балів відкладала реальне покарання для водіїв. Тепер порушники правил дорожнього руху оплачуватимуть штрафи одразу зі своєї кишені.

З 1 травня 2020 року в Україні мала запрацювати автоматична система фотовідеофіксації порушень ПДР. Однак через карантинні обмеження запуск системи перенесли. На початковому етапі вона фіксуватиме лише перевищення швидкості. Це забезпечуватимуть прилади автоматичної фіксації і контролю, які дозволять виявляти та фіксувати порушення на фото або відео.

Як тільки система запрацює, при перевищенні швидкості на 22-23 км/год вона автоматично фіксуватиме порушення та виноситиме постанову про порушення. Цю постанову підпише уповноважений працівник поліції та надішле її за місцем реєстрації власника транспортного засобу. Це буде реальний штраф.

Де встановлять прилади контролю

Ці прилади контролю розташують у місцях підвищеної аварійності та на ділянках доріг з високою концентрацією ДТП. Спочатку планують встановити 50 приладів контролю: 20 у Києві та 30 на дорогах державного значення Київської області.

Система фотовідеофіксації почала працювати в Україні в тестовому режимі наприкінці лютого 2020 року. Тоді МВС повідомило про 30 тисяч порушень у Києві лише за 12 годин. Тобто за добу у столиці фіксується близько 60 тисяч порушень.

Це означає, що при оформленні мінімального штрафу на суму 255 гривень за кожне порушення, водії теоретично можуть поповнювати бюджет Києва на 15 мільйонів гривень щодня, 450 мільйонів гривень щомісяця і 5,4 мільярди гривень щорічно.