Що робити, коли міськрада примушує платити за великогабаритне сміття. Пояснюємо на пальцях

Розказуємо, як бути з платіжкою, якої не існує

Із літа жителям Черкас приходять нові комунальні платіжки. Тепер вони змушені платити ще й за вивезення великогабаритного сміття. «Громадське» разом із адвокаткою Надією Івашковою з’ясувало, чому вони з’явилися та що робити жителям міста.

Що не так із платіжками?

Цієї комунальної послуги не повинно існувати взагалі. В жодному законодавчому акті не сказано, що вивозити великогабаритні відходи є окремою комунальною послугою. Черкаси – єдине місто в Україні, де вона є.

У лютому 2019 року в Черкаській міській раді оголосили конкурс – хто вивозитиме побутові відходи в місті. Але це стосувалося лише великогабаритного та ремонтного сміття. Такий конкурс зазвичай проводять на всі побутові відходи без виключення. Але в міськраді вирішили виокремити деякі з них й створили нову комунальну послугу.

Побутові відходи – це ті відходи, що утворює в процесі життя і діяльності людина в житлових та нежитлових будинках. Побутові відходи ділять на тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі та небезпечні. 

Великогабаритне сміття – це сміття об’ємом більше 50*50*50 сантиметрів. Це гілля, відходи будівництва, глина, ґрунт, меблі, техніка тощо. 

Як так вийшло, що виграв Бортник?

У конкурсі взяли участь ТОВ «Сантехбудконструкція» і ФОП Сук Сергій Володимирович. Коли дійшло до підрахунку пропозицій, виявилося, що ФОП подав не всі документи. Тому перемогло підприємство Андрія Бортника, який раніше виграв конкурс управителя багатоповерхівок.

Із компанією міська влада уклала договір про співпрацю на 20 років. Виходить так: міський голова від імені виконкому замовив послугу. Компанія Бортника її виконує. А має бути по-іншому: хто замовив послугу, той її і оплачує. Однак замість замовника послугу оплачують жителі міста, які ніяк не фігурують у договорі.

Читайте також: «Стара якість – нові платіжки: що робити черкащанам з управителем-монополістом»

А як же Черкаська служба чистоти?

Останні чотири роки все сміття у місті, зокрема, й великогабаритне, вивозило  КП «Черкаська служба чистоти». Міськрада на п’ять років, до 2020-го, уклала договір з підприємством. Лише тоді виконком мав укласти новий договір на вивезення відходів, до складу яких входять й великогабаритні.

Хіба раніше ми не платили за великогабаритне сміття?

Платили, але окремих платіжок на вивезення великогабаритних відходів раніше не було. До 2014 року вивезення сміття входило до вартості обслуговування будинку. З 2014-го його вивели в окрему послугу – вивезення усіх побутових відходів.

«Черкаська служба чистоти» вивозила сміття по-різному. Тверді побутові відходи – щодня або через день. Щоб вивезти великогабаритне, люди замовляли окрему послугу в разі потреби. Скористатися нею житель міста міг один раз на рік. Щоб вивезти це сміття, він замовляв вантажівку від комунального підприємства. І сплачував лише тоді, коли використовував цю послугу.

Окей, з цим зрозуміло. Та чому саме такі суми в платіжках?

Щоб вирахувати тариф, Черкаська служба чистоти має пояснити, скільки комунальне підприємство вивезло відходів за календарний рік. Скільки на це витратило грошей. І розділити це на всіх жителів міста. 

Міська рада примусила платити за вивезення великогабаритного сміття усіх черкащан. Незалежно від того, використовує людина цю послугу чи ні.

Кожна прописана людина у Черкасах повинна щомісяця платити більше 13 гривень за вивезення великогабаритного сміття. Якщо в одній квартирі прописані чотири людини, всі мають заплатити по 13,20.

В Сумах сума за вивезення великогабаритного сміття входить у вартість загального тарифу за вивезення сміття. З 2020 року в місті планують встановити 24,85 гривень на одну людину в місяць за вивезення всього сміття. З цих грошей вартість вивезення великогабаритних відходів планують встановити 2,73 гривні на одну людину. 

Якщо я не виношу великогабаритне сміття, то теж маю платити?

Виходячи з логіки міської влади, так. Однак чиновникам варто подумати про те, що:

  1. Не всі створюють ці відходи. До того ж, щомісяця. 
  2. За цю послугу можна стягувати гроші лише з тих людей, які нею користуються. Українські закони дозволяють нараховувати тариф, виходячи з обсягу сміття. 
  3. Не можна справедливо розрахувати великогабаритні відходи на кожну людину. Скільки б в одній квартирі, наприклад, у 80 квадратів, не проживало людей – одна чи десять, при ремонті буде приблизно однаковий розмір сміття. 

Ну, і що нам робити?

Не платити за вивезення великогабаритного сміття. Ця послуга не впливає на жодні пільги та субсидії, тому що її не існує. Голова громадської спілки «Черкаська асоціація ОСББ та ЖБК «На варті» Володимир Друмашко каже, що немає підстав сплачувати ці рахунки, адже договори з мешканцями не укладені. 

І чим же це все має скінчитися?

Черкаській міській раді варто почати все спочатку. Насамперед, на рівні міста треба розробити концепцію поводження з відходами. Конкурс з вивезення побутових відходів має передбачати певні екологічні переваги. Те підприємство, яке вивозитиме відходи, має запропонувати сортувальну станцію, дегазацію полігону тощо. Бортник же не передбачив нічого, крім кількох підземних баків.

Договір між виконкомом і «Сантехбудконструкцією» треба скасувати. А міськраді треба знову провести конкурс. Але цього разу на поводження з  побутовими відходами в цілому. Не виокремлюючи будь-який із видів сміття.