Як ми перевіряли місцеві школи на доступність
Інклюзивне навчання не обмежується лише включенням дітей з інвалідністю до шкіл чи забезпеченням їх архітектурною доступністю. Воно стосується створення рівних умов для всіх дітей, незалежно від стану здоров’я, інтелекту, віку або національності. Ми перевірили доступність черкаських шкіл разом із представницею Національної асамблеї осіб з інвалідністю в Україні в Черкаській області Лесею Валяєвою. Ми завітали до школи №31.
Школа №31, як і більшість навчальних закладів Черкас, зовсім не обладнана для інклюзивного навчання
Школа №31 не має інклюзивних класів, хоча в ній навчаються діти, які потребують особливих освітніх послуг. Під час обстеження школи Леся Валяєва вказала на численні проблеми з доступністю:
- Відсутній пандус: дитина на інвалідному візку чи ходулях не зможе потрапити до класу.
- Відсутній універсальний туалет.
- Непристосовані пороги.
- Недоступність другого і третього поверхів.
- Відсутнє маркування на сходинках.
- Відсутні ресурсно-розвантажувальні кімнати.
- Занадто вузький вхід/вихід.
«Мені здається, що таких шкіл – 99%. У Черкасах є кілька шкіл, які зробили пандус і туалет, але чи відповідають вони нормативам – це питання», – зауважила Леся Валяєва.
Інклюзивне навчання охоплює також здорових дітей з певними порушеннями, ромських дітей, які потребують індивідуального підходу, та дітей-іноземців, яким потрібен перекладач. Особливі освітні потреби можуть бути у будь-кого, не лише у дітей з інвалідністю.
Білозірська школа: Перші кроки до інклюзії
У Черкаській області є школа в селі Білозір’я, яка робить перші кроки в напрямку інклюзивного навчання. У ній навчаються шість дітей на інклюзивному навчанні. Вони мають особистий навчальний план, відвідують корекційно-розвиткові заняття, і їм допомагають учителі-асистенти.
Кабінет корекційно-розвиткових занять у Білозірській школі
Хоча дітей із ДЦП чи на інвалідному візку у білозірській школі немає, протягом року планується архітектурно та стратегічно змінювати школу, розповідає директорка Білозірського опорного навчального закладу Світлана Петренко.
«Ми моніторимо дітей, які планують до нас іти, тому ми бачимо, що нам потрібно змінити в майбутньому, щоб учням було комфортно. Перш за все ми плануємо обладнати на першому поверсі клас для дітей на інвалідних візках, прибрати пороги та зробити універсальний туалет».
Долучення батьків до реконструкції шкіл
До реконструкції шкіл повинні долучитися батьки разом із дітьми. Держава обіцяє протягом наступних 10 років реформувати школи і створити умови для всіх – щоб у коридорах можна було зустріти дітей з аутизмом, на інвалідних візках чи на ходулях.