Куріть на здоров’я, або чому українців не захищають від тютюновиків
Протягом трьох років депутати ніяк не розглянуть законопроект, який дозволить зменшити поширення куріння в Україні
Вийти з тютюнового диму. Для цього друкуємо страшні попередження на пачках сигарет, забороняємо продавати електронні сигарети неповнолітнім, а також зобов’язуємо тютюнових виробників звітуватися про склад продукції. Усе це передбачає антитютюновий законопроект №2820. Ось уже три роки його не може ухвалити парламент. Депутати не зважають ні на загрозу для життя українців, ні на на зобов’язання нашої країни, прописані в Угоді про асоціацію з ЄС.
Більше трьох років тому в парламенті зареєстрували проект Закону № 2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну». Цей комплексний документ розробили для протидії сучасним маркетинговим інструментам тютюнової індустрії. Законопроект передбачає запровадження європейських стандартів збереження громадського здоров’я від згубного впливу тютюну.
Документ пропонує:
- заборонити ароматизовані сигарети,
- збільшити та оновити графічні попередження про шкоду куріння і розташувати їх з обох боків пачки,
- встановити правила для продажу електронних сигарет і трав’яних сумішей,
- розкрити склад тютюнових виробів,
- заборонити рекламу тютюну в Інтернеті.
Такі заходи мають зменшити поширеність куріння в Україні, зокрема серед молоді.
Що більше зображення-попередження, то краще
Згідно із проектом, найбільш помітною новацією для українців буде зміна зовнішнього вигляду пачок сигарет, зокрема збільшення попередження із новими, більш страшними, картинками.
«Зараз в Україні на пачках на одному боці друкують однакове текстове попередження «Куріння вбиває». На іншому боці і теж на нижній половині – одне з 10 попереджень з малюнком. Текстове попередження і картинка зараз займають 50 відсотків. У міжнародній практиці що більшим є зображення, то краще, тому законопроект передбачає збільшення площі попередження. Так насамперед ми інформуємо некурців і зменшуємо привабливість сигарет. Щоразу, коли курець бере пачку сигарет, він бачить нагадування про ризики. Після ухвалення законопроекту площа попереджень має збільшитися до 65%. Їх розташовуватимуть у верхній половині пачки і з обох боків. Також картинки мають оновити. Вони мають привертати більше уваги, бо до старих усі вже звикли», – пояснює виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.
Олександр Черміньов курить уже чотири роки. Каже: на попередження на пачках звертає увагу.
«Застереження на пачках – це добре. Якщо на українських сигаретах використовуватимуть зображення, що і в Європі, то на мене вони вплинуть. Намагатимуся на них звертати увагу, а, може, і взагалі кину. Задумувався про це і раніше», – розповідає черкащанин.
А от Сергій Зеленський, який курить уже 10 років, переконує: попередження на нього не впливають.
«Попередження на пачках читаю, але не звертаю на них уваги. Це ж саме стосується зображень, якими б страшними вони не були. На мене вони не впливають. Про те, що треба кидати, думаю постійно, як і більшість курців. Треба розуміти, куріння – наркотична залежність, і боротися з нею треба на державному рівні», – додає черкасець.
Утім, на думку експертів, оформлення упаковки все ж відіграє роль у просуванні сигарет. Зважаючи на те, що у світі все активніше почали забороняти форми реклами тютюну, упаковка швидко перетворилася на найважливіший рекламно-пропагандистський інструмент, орієнтований на курців. Про це пише Всесвітня організація охорони здоров’я.
Якщо ж упаковку позбавити художнього оформлення та глянцю, а також прибрати всі елементи, що вводять в оману споживача, ви отримуєте не що інше, як пачку смертельно небезпечного продукту, що викликає залежність і стає причиною смерті мільйонів людей щорічно. Тому у світі почали переходити на просту (стандартизовану) упаковку. Очолила цей рух та стала першою Австралія.
Перехід на просту упаковку в Австралії дав такий результат:
- ймовірність того, що курці принаймні раз на день подумають про відмову від куріння або розглядатимуть відмову як пріоритетну життєву мету зростає на 81%;
- ймовірність того, що куріння сигарет приноситиме їм менше задоволення, зростає на 70%;
- ймовірність того, що вони будуть думати, що якість сигарет погіршилася, зростає на 66%.
Європейські країни також поволі переходять на просту упаковку. Зокрема Словенія ухвалила закон, який запроваджує страшні однотипні пачки сигарет та забороняє всі форми реклами і спонсорства тютюну. Там сигарети продають в однотипних упаковках темно-оливкового кольору із великими зображеннями хвороб, спричинених курінням. При цьому на упаковках відсутні логотипи, а назви брендів пишуть однаковим шрифтом. Ці вимоги до маркування є навіть суворішими, ніж передбачає європейська директива.
Смаком яблука чи ванілі споживачів вводять в оману
Із пачок сигарет також хочуть прибрати оманливу інформацію про вміст смол та нікотину.
«Якщо взяти будь-яку пачку сигарет, то збоку на ній зазвичай вказують рівень смол і нікотину. До прикладу, може бути такий напис: «вміст в димі однієї сигарети: смол – 9 мг, нікотину – 0,7 мг». Такий надпис вводить в оману споживача, бо той подумає: «хочу зменшити шкоду, тож буду курити сигарети, де менший рівень смол та нікотину». Проте наукові дослідження показують, що тютюнові компанії маніпулюють цими даними. Саме тому потрібно заборонити зазначати цю інформацію на пачках, щоб не вводити курців в оману, тому що усі сигарети, незалежно від рівня смол і нікотину в них, однаково шкідливі», – зазначає виконавча директорка ГО «Життя».
Ще одна норма законопроекту стосується заборони на тютюнові вироби із додаванням смакових речовин та ароматизаторів. Експерти Українського центру контролю над тютюном кажуть, вони тільки створюють ілюзію зменшення шкоди для здоров’я.
«У нас можна знайти сигарети із різними смаками: яблучним, апельсиновим, ванільним. Такі сигарети дуже часто є тонкими, цільова група такого виробу – молоді люди і жінки. У споживачів може скластися враження, що вони менш шкідливі. Їх вводять в оману, адже смак тютюну не такий, як в інших сигаретах. Однак вони все одно містять речовини, які вбивають. Вводити людей в оману смаком яблука чи ванілі – неправильно. І саме тому європейський досвід нам підказує, що це потрібно забороняти», – зауважує громадська діячка.
За законопроектом виробники муситимуть звітуватися про інгредієнти, які використовують у тютюнових виробах.
«Ми знаємо, що сьогодні якась інформація у МОЗ надходить. Певним чином тютюнова індустрія звітується, але ця інформація не є публічною. Крім того, не є публічною і інформація щодо вмісту сигарет. Це продукт, який містить різноманітну кількість домішок. Те, що до складу входить не лише тютюн, це однозначно. Є речовини, які призначені для того, щоб посилити і пришвидшити звикання. Ця інформація має бути публічною, бо кожен має розуміти, на які ризики він себе наражає, а держава повинна нести відповідальність за ті товари, які вона допускає на ринок», – пояснює Лілія Олефір.
Ті, хто курять електронні сигарети, мають потяг до звичайних сигарет
Крім тютюнових виробів, на ринку України з’явилися і електронні сигарети. Чинне законодавство жодним чином не регулює розповсюдження цих виробів, а отже люди, які їх купують, не захищені. Проект пропонує це змінити.
«У нас немає заборони продажу електронних сигарет неповнолітнім, у нас жодним чином не регулюється склад електронних сигарет. Самі пристрої ввозять як електронні вироби, і ніхто не відслідковує, яким рідинами їх заправляють і як вплине куріння таких сигарет на здоров’я людей. За останні роки популярність цих виробів значно зросла. Найгіршим у цій ситуації є те, що їхньою цільовою аудиторією є молоді люди і діти. Результати дослідження показали: 18,4 відсотка дітей віком від 13 до 15 років курять електронні сигарети. Це близько 200 тисяч підлітків. Ці діти купують в магазині чи по Інтернету електронну сигарету, купують до неї рідину. Врегулювання продажу виробництва цих товарів є уже нагальним. Ми бачимо, що тютюнова індустрія, а також виробники та імпортери електронних сигарет націлюються саме на дітей та молодь, тому що це їхні потенційні клієнти в майбутньому. Є дослідження, які підтверджують, що ті хто курять електронні сигарети, мають потяг до звичайних сигарет. Саме тому цю проблему потрібно вирішувати якнайшвидше», – зазначає Лілія Олефір.
Продає електронні сигарети уже третій рік черкасець Євгеній. Він розповідає, що попит на них щороку зростає, хоча і не так активно, як у мегаполісах. Зазвичай їх обирають, бо обходяться дешевше, ніж звичайні сигарети. Їх також вважають безпечнішими для здоров’я, бо електронні сигарети не містять продуктів горіння.
«На жаль, у нас законодавство не забороняє продаж електронних сигарет неповнолітнім. Однак без паспорта ми їх не продаємо. Тоді часто буває, що вони приводять із собою повнолітнього і той купує. Комусь подобається парити, а хтось курив раніше звичайні сигарети і замінює одну звичку на іншу», – розповідає Євгеній.
Як впливають електронні сигарети на здоров’я, у фахівців ще немає однозначної відповіді. Центр з контролю та профілактики захворювань у США вказує, що в цілому електронні сигарети є менш шкідливими за тютюн. Хоча рідина більшості електронних сигарет також містить нікотин, що викликає залежність. Інші науковці кажуть, що дим електронної сигарети може бути канцерогеном і підвищує ризики хвороб серця, раку легень, може викликати запалення легень.
Оскільки ми досі не знаємо, який ефект це може спричинити у довгостроковій перспективі, у Міністерстві охорони здоров’я радять утриматися від електронних сигарет, як і від звичайних.
Поки що керівництво парламенту схильне прислухатися до тютюнових лобістів
Законопроект №2820 відповідає положенням Директиви 2014/40/ЄС, яка вже успішно виконуються Європейському Союзі ще з травня 2016 року, а також Рамковій конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я з боротьби проти тютюну. Проте Верховна Рада майже за три роки з моменту реєстрації законопроекту так і не спромоглася розглянути його навіть у першому читанні.
«З моменту, коли законопроект рекомендували до розгляду, його тільки раз включили до порядку денного ВР, але до голосування так і не дійшли. Суспільний запит на розгляд законопроекту є. Натомість усі наші звертання до голови парламенту Андрія Парубія були марними – законопроект не виносять на розгляд. Усі звернення депутатів, які підтримують законопроект, Комітету з питань охорони здоров’я, Міністерства охорони здоров’я, Офісу з питань євроінтеграції теж не увінчалися успіхом», – зазначає громадська діячка.
Причину у такому затягуванні Лілія Олефір бачить у тому, що певні депутати парламенту лобіюють інтереси тютюнової індустрії і протидіють розгляду законопроекту. Це підтверджує і антикорупційна організація Transparency International Україна. Її експерти показали зв’язки державних службовців із тютюновими компаніями.
«Вони неодноразово публічно висловлювалися проти законопроекту. Крім того, вони знаходять різні механізми впливу, щоб не допустити розгляд цього законопроекту. Це реєстрація альтернативних чи доопрацьованих законопроектів. Такими лобістами тютюнових корпорацій в Україні з-поміж інших є голова комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, депутат Геннадій Кривошея («Народний фронт»). Він, здається, є автором трьох антитютюнових законопроектів, починаючи із 2015 року. Поки що керівництво ВР схильне прислухатися до тютюнових лобістів, інакше законопроект би був уже проголосований», – каже виконавча директорка ГО «Життя».
Утім Лілія Олефір сподівається що з осені, коли депутати повернуться з літніх канікул, ситуація зміниться.

Ця публікація підготовлена в рамках проекту «Просування реформ в регіони» за сприяння Європейського Союзу. Її зміст є виключною відповідальністю ГО «Громадське телебачення: Черкаси» і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.