Протягом трьох років депутати ніяк не розглянуть законопроект, який дозволить зменшити поширення куріння в Україні
Вийти з тютюнового диму. Для цього друкуємо страшні попередження на пачках сигарет, забороняємо продавати електронні сигарети неповнолітнім, а також зобов’язуємо тютюнових виробників звітуватися про склад продукції. Усе це передбачає антитютюновий законопроект №2820. Ось уже три роки його не може ухвалити парламент. Депутати не зважають ні на загрозу для життя українців, ні на зобов’язання нашої країни, прописані в Угоді про асоціацію з ЄС.
Більше трьох років тому в парламенті зареєстрували проект Закону № 2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну». Цей комплексний документ розробили для протидії сучасним маркетинговим інструментам тютюнової індустрії. Законопроект передбачає запровадження європейських стандартів збереження громадського здоров’я від згубного впливу тютюну.
Документ пропонує:
- Заборонити ароматизовані сигарети,
- Збільшити та оновити графічні попередження про шкоду куріння і розташувати їх з обох боків пачки,
- Встановити правила для продажу електронних сигарет і трав’яних сумішей,
- Розкрити склад тютюнових виробів,
- Заборонити рекламу тютюну в Інтернеті.
Такі заходи мають зменшити поширеність куріння в Україні, зокрема серед молоді.
Що більше зображення-попередження, то краще
Згідно з проектом, найбільш помітною новацією для українців буде зміна зовнішнього вигляду пачок сигарет, зокрема збільшення попередження із новими, більш страшними, картинками.
«Зараз в Україні на пачках на одному боці друкують однакове текстове попередження «Куріння вбиває». На іншому боці і теж на нижній половині – одне з 10 попереджень з малюнком. Текстове попередження і картинка зараз займають 50 відсотків. У міжнародній практиці що більшим є зображення, то краще, тому законопроект передбачає збільшення площі попередження. Так насамперед ми інформуємо некурців і зменшуємо привабливість сигарет. Щоразу, коли курець бере пачку сигарет, він бачить нагадування про ризики. Після ухвалення законопроекту площа попереджень має збільшитися до 65%. Їх розташовуватимуть у верхній половині пачки і з обох боків. Також картинки мають оновити. Вони мають привертати більше уваги, бо до старих усі вже звикли», – пояснює виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.
Олександр Черміньов курить уже чотири роки. Каже: на попередження на пачках звертає увагу.
«Застереження на пачках – це добре. Якщо на українських сигаретах використовуватимуть зображення, що і в Європі, то на мене вони вплинуть. Намагатимуся на них звертати увагу, а, може, і взагалі кину. Задумувався про це і раніше», – розповідає черкащанин.
А от Сергій Зеленський, який курить уже 10 років, переконує: попередження на нього не впливають.
«Попередження на пачках читаю, але не звертаю на них уваги. Це ж саме стосується зображень, якими б страшними вони не були. На мене вони не впливають. Про те, що треба кидати, думаю постійно, як і більшість курців. Треба розуміти, куріння – наркотична залежність, і боротися з нею треба на державному рівні», – додає черкасець.
Утім, на думку експертів, оформлення упаковки все ж відіграє роль у просуванні сигарет. Зважаючи на те, що у світі все активніше почали забороняти форми реклами тютюну, упаковка швидко перетворилася на найважливіший рекламно-пропагандистський інструмент, орієнтований на курців. Про це пише Всесвітня організація охорони здоров’я.
Якщо ж упаковку позбавити художнього оформлення та глянцю, а також прибрати всі елементи, що вводять в оману споживача, ви отримуєте не що інше, як пачку смертельно небезпечного продукту, що викликає залежність і стає причиною смерті мільйонів людей щорічно. Тому у світі почали переходити на просту (стандартизовану) упаковку. Очолила цей рух та стала першою Австралія.
Перехід на просту упаковку в Австралії дав такий результат:
- ймовірність того, що курці принаймні раз на день подумають про відмову від куріння або розглядатимуть відмову як пріоритетну життєву мету зростає на 81%;
- ймовірність того, що куріння сигарет приноситиме їм менше задоволення, зростає на 70%;
- ймовірність того, що вони будуть думати, що якість сигарет погіршилася, зростає на 66%.
Європейські країни також поволі переходять на просту упаковку. Зокрема Словенія ухвалила закон, який запроваджує страшні однотипні пачки сигарет та забороняє всі форми реклами і спонсорства тютюну. Там сигарети продають в однотипних упаковках темно-оливкового кольору із великими зображеннями хвороб, спричинених курінням. При цьому на упаковках відсутні логотипи, а назви брендів пишуть однаковим шрифтом. Ці вимоги до маркування є навіть суворішими, ніж передбачає європейська директива.
Смаком яблука чи ванілі споживачів вводять в оману
Із пачок сигарет також хочуть прибрати оманливу інформацію про вміст смол та нікотину.
«Якщо взяти будь-яку пачку сигарет, то збоку на ній зазвичай вказують рівень смол і нікотину. До прикладу, може бути такий напис: «вміст в димі однієї сигарети: смол – 9 мг, нікотину – 0,7 мг». Такий надпис вводить в оману споживача, бо той подумає: «хочу зменшити шкоду, тож буду курити сигарети, де менший рівень смол та нікотину». Проте наукові дослідження показують, що тютюнові компанії маніпулюють цими даними. Саме тому потрібно заборонити зазначати цю інформацію на пачках, щоб не вводити курців в оману, тому що усі сигарети, незалежно від рівня смол і нікотину в них, однаково шкідливі», – зазначає виконавча директорка ГО «Життя».
Ще одна норма законопроекту стосується заборони на тютюнові вироби із додаванням смакових речовин та ароматизаторів. Експерти Українського центру контролю над тютюном кажуть, вони тільки створюють ілюзію зменшення шкоди для здоров’я.
«У нас можна знайти сигарети із різними смаками: яблучним, апельсиновим, ванільним. Такі сигарети дуже часто є тонкими, цільова група такого виробу – молоді люди і жінки. У споживачів може скластися враження, що