На початку незалежності України діяло близько п’ятдесяти аеропортів, що зв’язували навіть невеликі міста з іншими країнами. Нині їх залишилось вдвічі менше, і більшість потребує модернізації. Це стосується і черкаського аеропорту. Хоча у 2018 році на ремонт злітної смуги було витрачено понад 50 мільйонів гривень, повноцінне відновлення роботи летовища залишається під питанням. Ми дізналися, чому польоти з Черкас ще не стали реальністю та коли це може змінитися.
Золоті роки черкаського аеропорту
У 80-х роках черкаський аеропорт був одним із найсучасніших в Україні. У 1986 році тут побудували новий аеровокзал та подовжили злітну смугу з 1600 до 2500 метрів. За словами керівника аеродромної служби Миколи Сидоренка, аеропорт мав сорок літаків АН-2, дванадцять Л-410 і шість вертольотів МІ-2, які обробляли поля та перевозили пасажирів. Літаки та вертольоти використовувалися не тільки в Черкаській області, а й у Центральній Україні, Криму, Казахстані, Прибалтиці та Росії. Як зазначив черкаський краєзнавець Борис Юхно, авіація забезпечувала поштові перевезення, швидку допомогу та рятувальні операції.
До 1992 року черкаський аеропорт обслуговував 87 рейсів щодня, забезпечуючи польоти до Києва, Харкова, Донецька, Львова, Одеси та навіть за кордон. Щороку аеропорт перевозив 400 тисяч пасажирів. Однак у 90-х роках українська авіація почала занепадати. Черкаський аеропорт був переданий у комунальну власність Черкаської обласної ради, яка не змогла його утримувати. Після кількох змін власників, більшість працівників звільнили, а літаки та вертольоти продали.
Сучасний стан аеропорту
Зараз черкаський аеропорт практично не функціонує. У 2018 році його послугами скористалися лише 250 пасажирів. Аеропорт обслуговує нерегулярні внутрішні рейси, а взимку взагалі не працює. Технічне обладнання аеропорту зводиться до трьох літаків АН-2, які не придатні для польотів і належать приватним компаніям. Аеропорт має всього 35 працівників, хоча для повноцінної роботи потрібно мінімум 85. Більшість приміщень аеропорту пустують або здаються в оренду.
Комунальне підприємство має значні борги: щомісяця потрібно сплачувати 355 тисяч гривень земельного податку. Наразі залишилось повернути 12 мільйонів гривень боргів.
Перспективи та інвестиції
Попри складне становище, аеропортом цікавляться інвестори та авіакомпанії. У 2017 році інвестор з ОАЕ розглядав можливість використання аеропорту для свого виробництва. У 2018 році компанія планувала запустити вертолітні рейси з Черкас до Одеси, Києва та Львова. У 2019 році ТОВ «Авіакомпанія СкайАп» виявила інтерес до використання черкаського аеропорту для своїх рейсів.
Проте авіакомпанії вимагають зменшення зборів та облаштування сучасної інфраструктури. Злітно-посадкова смуга, руліжна доріжка і перон потребують капітального ремонту, на що необхідні значні кошти.
Плани ремонту
Департамент містобудування Черкаської ОДА подав проект капітального ремонту злітно-посадкової смуги на Державний фонд регіонального розвитку. На ремонт виділили 96 мільйонів гривень, але освоїли лише частину суми. Роботи тривають, але їх завершення під питанням через кримінальне розслідування щодо завищення вартості матеріалів.
Висновки
Польоти з Черкас поки що залишаються мрією. Незважаючи на інтерес авіакомпаній, для повноцінного функціонування аеропорту потрібно 450 мільйонів гривень. Уряд поки що не надав необхідних коштів. Але за умов належного фінансування черкаський аеропорт може відродитися, забезпечуючи мобільність населення та сприяючи економічному розвитку регіону.