Стара якість – нові платіжки: що робити черкащанам з управителем-монополістом

Розбираємося з новими платіжками від компанії «Нова якість» та звідки вона взагалі взялася

У червні у понад восьмисот черкаських багатоповерхівках різко зріс тариф за квартплату. За обслуговування будинків містяни мають сплатити вдвічі або втричі більше. Люди обурюються і вимагають від влади пояснень. «Громадське ТБ: Черкаси» з’ясувало, в чому причина та що робити далі.

Жителька Черкас Марина Фень має заплатити за квартплату у червні за новим тарифом – 4,2815 гривень за квадратний метр. У травні тариф був 2,687 гривень.

«У червні прийшло дві платіжки: одна із СУБу, інша – із «Сантехбудконструкції». З СУБом все зрозуміло – сплатила. У новій платіжці вказали 100 гривень за кілька днів роботи. Не звикла до заборгованостей й оплатила. У наступному місяці прийшли платіжки вже на майже 300 гривень від якоїсь нової фірми, про яку вперше чую. Жодного договору я з нею не підписувала», – каже Марина.

Жінка говорить, мешканцям будинку не повідомили про новий тариф. А в нових платіжках відсутні будь-які контактні дані. Тобто зателефонувати і щось уточнити неможливо.

Зросли тарифи тоді, коли будинок Марини та ще 837 багатоповерхівок взяв на баланс управитель ТОВ «Сантехбудконструкція». Директор товариства – Андрій Бортник. Він також керує Черкаським спеціалізованим управлінням № 525. Окрім обслуговування будинків, його підприємства вивозять сміття, а взимку прибирають дороги від снігу.

Фото Андрія Бортника
Новим управителем багатоповерхівок з травня стало ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість», яким керує Андрій Бортник

У травні людям прийшли дві платіжки – від СУБу й ТОВ «Сантехбудконструкція». 

Останнє почало працювати з 21 травня. Щоб зменшити податкові витрати, засновники товариства вирішили реорганізувати його на  40 відокремлених дільниць з новою назвою «Управлінська компанія «Нова якість». Тому у червні містянам прийшла платіжка від компанії з іншою назвою, але ТОВ «Сантехбудконструкція» та ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість» – одне й те ж. Гроші, які люди не сплатили у травні «Сантехбудконструкції», у червні автоматично надійшли на рахунки «Нової якості».

Чому зріс тариф на обслуговування будинку?

Заступниця міського голови Людмила Бордунос каже, що однією з причин є занижений тариф, який ставили служби утримання будинків.

«СУБи мали низький тариф, який загнав їх у банкрутство. Зараз вони мають мільйонні борги. Через це у Придніпровському СУБі людям досі не виплатили зарплати», – каже Людмила Бордунос.

Фото Соснівської СУБ
Служб управління будинками більше не буде. Замість них багатоповерхівки обслуговуватимуть управителі.

Те, що СУБи були неефективними, вважає і голова громадської спілки «Черкаська асоціація ОСББ та ЖБК «На варті» Володимир Друмашко.

«Міська влада вважала: ми не піднімаємо тарифи, бо нікому не подобаються високі ціни. Вона просто гралася в популізм і загравала з населенням. А у цьому році СУБи не змогли існувати, тому що піднялася зарплата, електрика. До того ж були певні законодавчі зміни, які не давали можливості місцевій владі піднімати тарифи комунальним підприємствам. Щоб визначити конкурентні тарифи на обслуговування будинків, треба провести конкурс і визначити управителя. Це змусило міську владу виконувати Закон. Але вони все одно зробили по-своєму, передавши діяльність СУБів в одні руки», – каже Володимир Друмашко.

Чому СУБів більше не буде?

Із 1 липня 2015 року набрав чинності Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Протягом року від дня набуття чинності цього Закону, тобто до 1 липня 2016 року, співвласники багатоквартирних будинків мали створити об’єднання та визначити форму управління будинків. Але більшість співвласників багатоповерхівок цього не зробили. А Черкаська міська рада вирішила лише зараз провести конкурс на визначення управителя для всіх цих будинків.

«У Черкасах цей час просто прогуляли. Вони (міська рада – ред.) шукали зручного управителя для себе. Плюс комунальні підприємства – це завжди ситуативний важіль впливу», – каже Володимир Друмашко.

Конкурс провели 15 травня. У ньому взяли участь п’ять фірм – КП Соснівська СУБ, КП Придніпровська СУБ, КПТМ «Черкаситеплокомуненерго», ТОВ «Місто для людей Кременчук» та ТОВ «Сантехбудконструкція». Чотири з них дискваліфікували через помилки у документах. У результаті останнє товариство стало єдиним переможцем конкурсу. 

15 травня виконавчий комітет призначив компанію Андрія Бортника управителем. Людмила Бордунос підписала з «Сантехбудконструкцією» 838 договорів на обслуговування багатоповерхівок.

Фото плакатів із завищеними тарифами за обслуговування будинків
Містяни обурені через підвищені тарифи. Вони мітингують, пишуть петиції.

Володимир Друмашко сумнівається у прозорості конкурсу. Він вважає дивним дискваліфікацію майже всіх компаній через недоліки у документах та називає їх підставними.

На думку Володимира Друмашка, міська рада мала створити примусову конкуренцію – зацікавити фірми з інших міст, щоб вони зайшли на ринок, дати можливість головам ОСББ взяти участь в конкурсі. А за півроку до змін міська влада повинна була провести інформаційну кампанію – розповісти, що замість комунальних підприємств будуть приватні, попередити про підвищення тарифу.

«Не можна віддавати монополісту всі будинки. Він поставив ті тарифи, які вважав для себе правильними. Якби була жорстка конкуренція, тарифи були б меншими», – говорить Володимир.

Обурені підвищеними тарифами черкащани в електронних петиціях просять місцеву владу знищити монополію – повернути СУБи або заключити договори щонайменше з трьома підприємствами. Люди малюють плакати та мітингують під мерією. Натомість заступниця міського голови Людмила Бордунос каже, що людьми маніпулюють політики для піару, заграваючи до них у період виборів та налаштовують людей не платити за обслуговування будинків.

27 червня міська рада скасувала рішення виконкому про визначення переможцем конкурсу на управителя ТОВ «Нова якість». За це проголосували 27 депутатів. Згодом міський голова Анатолій Бондаренко наклав вето на це рішення. А Черкаський окружний адміністративний суд зупинив вето міського голови.

«У них був час до 20 травня оскаржувати рішення виконкому. До моменту укладення договорів. Наразі всі договори уклали, вони діють. Вже не діють якісь рішення», – каже Людмила Бордунос.

У чому різниця роботи управителя і СУБу?

Керівник компанії «Сантехбудконструкція», яка виграла конкурс, Андрій Бортник каже, що СУБи витрачали гроші мешканців на свій розсуд. Вони насамперед обслуговували ті будинки, де люди більше скаржилися. Відтепер управитель працює за винагороду – за ті гроші, які сплачують мешканці. Тобто що відповідальніше люди сплачуватимуть рахунки, то більше робіт виконає управитель.

Управитель виконує планову роботу – прибирає територію навколо будинку, ремонтує ліфти, комунікації у підвалах, міняє лампочки й за заявками мешканців – ремонтує дах чи замінює труби.

Людмила Бордунос говорить, що кожний будинок має окремий особовий рахунок. Всі гроші, які надходять від мешканців будинку, витрачають тільки на цей будинок. Як тільки управитель виконав роботу – гроші списують. Якщо управитель не надав послуги, гроші не списують з рахунку будинку. Вони накопичуватимуться на ремонт.

Якщо черкащани відмовлятимуться платити комуналку, у них з’являться борги. Із першого травня в Україні набув чинності Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Він передбачає нарахування пені за несвоєчасну сплату послуг. За кожен день прострочення ростиме пеня у розмірі 0,01% від суми боргу.

Андрій Бортник каже, що черкащани поки що затримують оплату комуналки. За 10 днів травня на рахунок «Нової якості» надійшло тільки дві третини грошей. За червень – третина.

Що робити людям?

Черкащани мають три шляхи вирішення проблеми.

  1. Залишити управителя ТОВ «Управлінська компанія «Нова якість» і контролювати його роботу

«Якщо вам цікаво, куди йдуть ваші гроші, ви маєте право, згідно з договором та Законом, прийти до управителя і сказати: будь ласка, обґрунтуйте або покажіть витрати. Управитель зобов’язаний надати звіт про витрати власнику квартири того будинку, який обслуговує», – каже Людмила Бордунос.

Залишити заявку на ремонт можна трьома шляхами:

– зателефонувати на номер оперативної служби 1505;

– зателефонувати до кол-центру фірми: 56-01-01;

– залишити заявку в офісі фірми на вулиці Смілянська, 145.

Щоб перевірити витрати на виконані послуги, черкащани повинні звернутися безпосередньо у приймальню компанії.

Фото черкаської багатоповерхівки
Містяни мають декілька шляхів вирішення проблеми високих тарифів
  1. Розірвати договір з управителем через суд та призначити нового 

Аби самостійно обрати управителя і не створювати нове ОСББ, треба зібрати ініціативну групу не менше ніж із трьох співвласників і провести загальні збори. На них можна самостійно обрати управителя. Потім потрібно підписати договір з новим управителем і повідомити попереднього надавача послуг про прийняте рішення.

  1. Створити об’єднання співвласників багатоквартирного будинку. Цей варіант Володимир Друмашко вважає ідеальним.

За його словами, в ОСББ люди мають вирішити, чи вони самі здатні забезпечити комунальні послуги через свого голову. Якщо голова сам не впорається, то потрібно частково або повністю передати обслуговування будинку професійному управителю.

А як створити ОСББ, читайте в інструкції тут.

Черкащанка Марина Фень, яка незадоволена роботою нового управителя, намагається разом із сусідами вирішити проблему великих платіжок від компанії «Нова якість»:

«Швидше за все, ми оберемо іншого управителя. Сусіди, на жаль, дуже інертні й готові платити будь-яку суму, яку їм напишуть. Сумніваюся, що створити ОСББ з такими інертними людьми, реально». 

Післямова від редакції

Зрештою, у цієї ситуації є два боки. На одному – міська влада, що призначила управителя-монополіста, який підвищив тарифи як йому заманеться. До міської влади є небезпідставні претензії щодо того, наскільки чесним був конкурс, де чотирьох учасників із п’яти дискваліфікували.

На другому боці – черкащани, котрі проживають у багатоповерхівках. Закон дав людям достатньо часу для того, щоб вирішити, як керувати своїм будинком. І саме від мешканців будинків залежить, як розгортатиметься ця історія далі. І саме вони можуть все змінити.

Якщо люди незадоволені тарифами та діяльністю нового управителя, вони можуть створити ОСББ або найняти компанію, яка їх влаштовує. Тоді вони самостійно зможуть визначати тариф і вирішувати, що саме й коли необхідно ремонтувати. Головне – згуртуватися й не перекладати відповідальність за свій дім на чужі плечі. Епоха радянських ЖЕКів скінчилася.