Шанс для черкаського тролейбуса. Як має змінитися електротранспорт у наступні 4 роки

Надія на реформу – є!

5 жовтня у Черкасах міські депутати ухвалили програму розвитку електротранспорту на 2017-2020 роки. Вона мусить допомогти працювати КП «Черкасиелектротранс» беззбитково, збільшити кількість тролейбусів, поліпшити якість перевезень у Черкасах.

Врятувати «Черкасиелектротранс»

директор КП «Черкасиелектротранс» Петро Кучер

За словами директора КП «Черкасиелектротранс» Петра Кучера, попередня програма змогла зупинити економічне падіння підприємства. Завдяки їй зараз їздить більше тролейбусів, є вечірні рейси, а на підприємстві працює 400 осіб.

«Я вважаю, що в останні роки ремонт тролейбусів виконувався неефективно. Передбачені Державною програмою розвитку міського електричного транспорту на 2007-2017 бюджетні кошти  на закупівлю нових машин не виділили. У 2012-му році ми мали 20 млн грн боргу. Зараз цю суму ми скоротили до 3,8 млн. До того ж, були затримки у виплаті зарплат», – зазначає Петро Кучер.

Нова ж програма спрямована на те, щоб підприємство не несло збитки і працювало згідно з вимогами громадян. Завдяки їй, КП «Черкасиелектротранс» зможе отримувати 10 млн грн на рік . Але для цього необхідно буде повністю модернізувати підприємство. Зробити це буде не так просто, кажуть місцеві активісти, адже проблем у електротранспортній системі Черкас дуже багато.

На чому їхати?

Зараз у місті діють 14 тролейбусних маршрутів та спеціальні рейси. У підприємства є 100 тролейбусів. Їхній середній вік – 20 років. Значна частина тролейбусів парку застаріла і їх варто оновлювати. Проте робити це треба не одноразовими придбаннями, а щоб новий транспорт в Черкасах з’являвся щороку, впевнений активіст Валерій Мироненко.

активіст Валерій Мироненко

«Крім цього, вкрай не вистачає молодих водіїв, більшість із них – пенсійного або передпенсійного віку. Через кілька років їм потрібна буде молода заміна», – констатує він.

Розвиток комунального електротранспорту в місті – це єдине, що може вплинути на приватних перевізників, упевнений Валерій Мироненко. Щоб конкурувати, їм доведеться покращувати якість послуг.

Серед проблем місцевий активіст Павло Мосійчук також називає дублювання маршрутів. Тролейбуси працюють не у всіх районах міста, в районі «Митниця» взагалі немає тролейбусної лінії.

Операція «Модернізація»

На реалізацію програми з міського бюджету щороку виділятимуть кошти, але на що саме їх спрямують – вирішуватимуть депутати.

До кінця 2020-го року в Черкасах планують створити диспетчерське управління з GPS-відслідковуванням та обліком пасажирів. Така система контролю за громадським транспортом  дозволить підприємству заробляти 7 млн грн на рік. На підприємстві мають скоротити неефективні робочі місця.

З’явиться автоматизована система оплати за проїзд, місто облаштують «розумними зупинками». У планах – відремонтувати старі тролейбусні лінії та збудувати нові. До 2020-го тролейбусні маршрути можуть з’явитися на вулицях Гагаріна, Сержанта Смірнова, Героїв Дніпра та Гетьмана Сагайдачного.

За чотири роки тролейбусники хочуть придбати 32 нові тролейбуси за середньою вартістю до 5 млн за одну машину. Також до 2020-го придбають 16 відремонтованих по 700 тис. грн. При цьому, щороку списуватимуть по 12 старих тролейбусів. Вирішать і проблему із водіями – готуватимуть по 20 водіїв щороку. Нарешті у черкаських тролейбусах з’явиться Wi-Fi.

Вартість проїзду зростатиме щороку, і у 2020-му може піднятися до 5 грн. А от проїзний квиток коштуватиме 300 грн (зараз він вартує 120 грн).

Та найважливіше: як покращити якість транспортних послуг, тепер обіцяють запитувати у громади міста.

Програма – не панацея

Транспортна реформа для Черкас мусить об’єднати всі види транспорту, вважає активіст Павло Мосійчук.

активіст Павло Мосійчук

«Я пропоную пересадочну схему руху та розподіл маршрутів на районні та місцеві. Пасажир мусить платити не за перебування в транспорті, а за поїздку в цілому і може здійснювати пересадки за квитком між різними видами транспорту», – зазначає черкащанин.

Несправедливим Павло вважає і те, що пільговики в нашому місті можуть їздити лише на тролейбусах.

За інформацією «Черкасиелектротрансу», нині пільговим проїздом користується майже половина населення міста – близько 130 тисяч громадян.

Утім уся ця програма може так і лишитися кольоровим «фантиком», якщо міська влада не знайде кошти на її втілення. Досвід попередніх років показує: гроші на розвиток тролейбусів виділялися епізодично. Так, зрушення і справді є. За два останні роки у місті з’явилося 23 нових тролейбуси. Але – 15 із них подарував «Азот». Часто представники влади відверто саботували ініціативи, покликані покращити пасажирський сервіс у Черкасах. Варто згадати, з якими труднощами розробники системи відслідковування транспорту «Mapamagic» намагалися реалізувати свою ідею.