Нова українська школа. Що реформа освіти дасть учням, батькам і вчителям

Які зміни чекають на українську середню освіту?

5 вересня 2017 року Верховна Рада проголосувала за Закон «Про освіту». Він має докорінно змінити українську школу – перейти від простого зубріння та відтворення інформації до розвитку нестандартного мислення та творчості. З наступного року учні, які пішли до першого класу, навчатимуться 12 років. Які ще зміни чекають на українську середню освіту?

Має змінитися насамперед філософія навчання: відтепер діти не просто “зубритимуть” і переповідатимуть інформацію з підручника – від них вимагатимуть творчого і нестандартного підходу до вирішення завдань.

«У нас протягом кількох років працювала волонтерка, яка з нашими дітьми проводила англійською предмети природничого циклу – хімію, фізику. Вона була вражена від того, яку кількість знань мають учні. Вона говорила, що студенти університетів в Англії не знають стільки формул і стільки теорій, як наші діти у фізмат класі. А елементарно щось зробити руками і застосувати ці знання на практиці вони не вміють. Тому змінюються акценти: ми не будемо наповнювати дитячі голови великою кількістю знань і формул, а будемо вчити дітей застосовувати ці знання на практиці», – каже директорка черкаської гімназії №9  Ірина Топчій.

«Головна проблема середньої школи в Україні на сьогодні полягає в тому, що вона готує дітей до життя у світі, якого вже не існує. Починаючи від того, що ця «індустріальна» школа навчає слухатися, виконувати накази. Хоча в сучасному світі навпаки виграють ті, хто виявляють ініціативу, хто створюють власні підприємства, створюють щось нове, креативні люди.

Вона навчає фактам, певним алгоритмам дій, якраз тому, в чому надзвичайно ефективно себе проявило нове покоління розумних машин. Автоматизація, роботизація знищує цілі галузі. І знищуватиме все більше в найближчі десятиліття. Однак ми готуємо дітей для того, щоб конкурувати з цими машинами. Це не вийде робити. Ми маємо готувати їх до критичного мислення, як працювати в командах, як створювати принципово нові ідеї, бути винахідливими. І це саме те, що може дати принципову перевагу у цьому світі найближчого майбутнього», – розповідає засновник онлайн-курсів «Prometheus» Іван Примаченко.

Цьогоріч реформа освіти як експеримент стартувала в 100 українських школах – по 4 у кожній області. У Черкаській її пілотний проект втілюватимуть черкаська гімназія №9, смілянська школа №3 та дві школи із Золотоноші.

Середня школа знову стане 12-річною. Але в цілому кількість часу на отримання середньої та вищої освіти не зміниться. Планується зменшити навчання на бакалавраті університету з чотирьох до трьох років.

У молодшій школі відтепер не буде звичайних предметів, а будуть змішані уроки. Також дітям не виставлятимуть оцінки.

«Оцінок немає. Можна тільки казати: «Молодець», «Розумник». Ніяких значків, ніяких «сонечок» не можна ставити, тому що це оцінка. Тільки словесно, включно до кінця другого класу. У нас щоденників немає. Візьміть портфель, подивіться», – розповідає вчителька молодших класів Анеля Тарноруцька.

Учителям поступово підвищать заробітні плати. У найближчі роки мінімальна заробітна плата вчителя дорівнюватиме трьом мінімальним зарплатам – 9600 грн.

Учитель буде вільним у тому, як саме навчати дітей. Від нього не вимагатимуть строго дотримуватися програми. Він відповідатиме лише за кінцевий результат.

«Я би змінила внутрішній стан вчителя. Нам треба працювати над тим, щоб учитель перестав відчувати себе тим вчителем, який зверхньо знаходиться з учнями, який би ставився до учнів як до власних дітей. Учителю треба відійти від оцієї категоричності, авторитаризму. Тоді це буде зміна кардинальна», – каже директорка черкаської гімназії №9 Ірина Топчій.

Учителі відзначають: щоб їм внутрішньо змінитися, потрібно змінити систему вищої освіти. Тому що підхід до навчання застарів не лише у школах, а й в університетах.

«Для того, щоб впроваджувати нову українську школу, треба починати з педучилищ. По-новому готувати студентів. Досвід є і на ньому можна виїхати. Але щоб докорінно змінити освіту, треба змінити освіту в університетах»,– каже вчителька молодших класів Анеля Тарноруцька.

Тепер освіту можна буде отримувати не лише за партою у школі: нині абсолютно законною буде домашня освіта (з батьками).

Згідно з реформою, в Україні мають створити Національну освітню онлайн-платформу, де будуть зібрані інтерактивні навчальні матеріали для школярів, навчальні матеріали для вчителів і поради для батьків із питань їхнього спілкування зі школою.

Іван Примаченко, засновник онлайн-курсів «Prometheus»: 

«Як може виглядати ефективне запровадження цифрових технологій у школах? Це можна розглянути на прикладі «Khan lab school» у Каліфорнії, яка випробовує нову модель школи. Вони повністю знищили класи. Діти навчаються за індивідуальними програмами за допомогою онлайн-курсів. Вони самі слухають лекції, виконують завдання. Викладачі тут для того, щоб допомогти їм розібратися з тими питаннями, які вони не можуть освоїти самостійно. За рахунок того, що кожна дитина рухається в своєму темпі, не виникає ситуацій, яка існує  в українських школах. Коли в нас є фіксований проміжок часу, за який ми вивчаємо певну тему. Наприклад, лінійні рівняння. Ми вивчаємо їх за тиждень. Хтось вивчив їх за тиждень, йому стало нецікаво і, відповідно, він перестав ефективно навчатися. Комусь мало цих двох тижні – вони не розібралися в темі. Але ми змушуємо їх іти далі. Ці незрозумілі моменти накопичуються, і  за певний час ми потрапляємо в ситуацію, коли дитина відкриває нову тему і взагалі не розуміє, що з цим робити. У такому форматі ми можемо зробити так, щоб кожна тема, кожен предмет освоювався учнями на 100%».

Самі школи стануть автономними – вони зможуть самостійно розробляти власні навчальні програми. Директорів шкіл обиратимуть на відкритому конкурсі. І вони зможуть керувати закладом не більше, ніж 12 років.

Нагадаємо, раніше ми розповідали про черкаські родини, що забрали дітей зі школи і навчають самостійно.