Мисливці за робітниками. З нового року українців працевлаштовуватимуть кар’єрні радники

Ці люди зустрінуть вас на порозі центру зайнятості і опікуватимуться, доки ви не знайдете роботу

Працівник – працевлаштований, має кваліфікацію та навички, які користуються попитом на ринку, а роботодавець задоволений швидкістю підбору працівника, який відповідає його потребам. Саме на такий результат працюватимуть кар’єрні радники та консультанти роботодавців. Із 1 січня вони мають стати новими обличчями центрів зайнятості по всій країні. Відтак якість обслуговування у державних центрах зайнятості має бути на рівні із сервісом приватних агентств.

Кілька разів зверталася до міського центру зайнятості черкащанка Тетяна Полтавець. За першою освітою дівчина поліграфіст, тож шукала роботу у друкарні. Роботу інспекторів вона оцінює на трійку.

«Я пройшла безкоштовно курси перепідготовки, також мені виплачували допомогу – це плюс. Але у центрі дуже обмежена база вакансій, і це в основному робітничі професії. Мені вони нічого не змогли запропонувати. В результаті роботу я знайшла сама, а вони ще й вимагали, щоб я принесла папірець від роботодавця – нібито він мене взяв за їхнім направленням», – розповідає Тетяна.

Дівчина відзначає, що є користь від курсів центру зайнятості. Завдяки ним вона навчилася працювати з базами даних і швидко друкувати. Проте замовлень під професії, на які перевчають у центрі, катма.

«Пам’ятаю, що після закінчення курсів, усіх, хто швидко не знайшов роботу, викликали «на килимок». Збиралася якась комісія, розпитували, чого так, стидили, лякали «знімемо з обліку», «не будемо виплачувати допомогу». Але це все пусті слова були, як я згодом дізналася. Вони так з усіма робили, просто психологічно тиснули, щоб люди пошвидше роботу шукали самі або погоджувалися на ті вакансії, які запропонує центр зайнятості. Хоча вони і не підходили в плані зарплатні або умов праці», – пригадує черкащанка.

Шукав роботу через центр зайнятості і Олексій Івашин. Сервісом у центрі зайнятості залишився задоволений.

«Був приємно здивований тим, що все відбувається за чітким розкладом: зустрічі з консультантами, зайняття та лекції. Консультанти та інші працівники привітні, чемні і раді допомогти. Часу і уваги приділяють достатньо, відчувався індивідуальний підхід до кожного пошукача», – зазначає Олексій.

Він теж відзначає, що користь від навчальних курсів та курсів підвищення кваліфікації є.

«Маю зауваження щодо тестів на мотивацію і підбору сфери роботи. Вважаю це марною тратою часу. Хороше нововведення, на мою думку, – це лекції про підхід до пошуку роботи і написання резюме. Деякі люди ставляться до цього занадто скептично, але чомусь саме вони не вміють добре «продати себе» та взагалі не розуміють, навіщо це робити. А тим часом центр зайнятості навіть пропонує пошукачам зробити відеорезюме», – додає Олексій.

Сьогодні державна служба зайнятості збирається запроваджувати нові підходи у своїй роботі. Все спрямовано на те, щоб працівники та роботодавці добровільно співпрацювали з державною службою зайнятості та були впевнені в отриманні бажаного результату: працевлаштуватися або знайти гарного робітника. Державна служба зайнятості має стати місцем, де якісно обслуговують клієнтів, а не лише виплачують гроші безробітним. Першим кроком у цьому напрямку є запровадження інституту кар’єрного радника, пояснюють в Офісі реформ Кабінету Міністрів України.

«Кар’єрний радник – це співробітник центру зайнятості, який забезпечуватиме організацію надання послуг особам, які шукають роботу, зареєстрованим безробітним та супроводжуватиме їх. Кар’єрні радники допомагатимуть клієнтам прийняти максимально вигідне рішення для того, щоб якнайшвидше змінити місце роботи, повернутися на ринок праці чи започаткувати власну справу», – зазначає проектний менеджер Офісу реформ Кабінету Міністрів України Ольга Макогон.

Кар’єрний радник не буде самостійно розв’язувати усі завдання, оскільки не є універсальним спеціалістом, який надає на професійному рівні усі послуги. Але кожен кар’єрний радник повинен бути «зв’язуючою ланкою». Він долучатиме до своєї роботи інших фахівців, щоб максимально швидко отримати результат.

Основним документом, на основі якого кар’єрний радник надаватиме свої послуги, будуть індивідуальний план надання послуг для осіб, які шукають роботу, та індивідуальний план працевлаштування для зареєстрованих безробітних. Кар’єрний радник із клієнтом на самому початку співпраці домовлятимуться про взаємні зобов’язання.

«Звернувшись до кар’єрного радника, особа, яка шукає роботу, може розраховувати на отримання консультації щодо працевлаштування чи початку підприємницької діяльності, на сприяння в отриманні послуг з професійної орієнтації, профілювання, професійної підготовки, перепідготовки, з формування та розвитку професійних навичок і компетентностей, що користуються попитом на ринку праці», – пояснює Ольга Макогон.

Інститут кар’єрних радників свого часу позитивно зарекомендував себе у державах-членах Європейського Союзу. Серед численних практик європейських країн, пов’язаних з діяльністю кар’єрних радників, розробників ініціативи зацікавив досвід таких країн як Португалія, Данія, Литва, Латвія, Естонія, Польща. Однак орієнтація на досвід інших країн не передбачає сліпого дублювання. В Офісі реформ Кабінету Міністрів України зазначають: інститут кар’єрних радників адаптують до потреб саме українського ринку праці та його суб’єктів.

Протягом початкового періоду із 1 січня 2019 року обов’язки кар’єрних радників виконуватимуть інспектори, які наразі обслуговують зареєстрованих безробітних. Орієнтовно цей період триватиме не довше трьох місяців. Після оцінки результативності роботи інспекторів, центри зайнятості відберуть фахівців, яких призначать на посади кар’єрних радників.

Введенню інституту кар’єрного радника передувала реорганізація центрів зайнятості, що почалася ще у 2017 році. Протягом двох років 20 базових центрів зайнятості на Черкащині стали філіями та приєдналися до Черкаського обласного центру зайнятості. Таким чином адміністративні функції центрів зайнятості на місцях перейшли до обласного центру. Це дало змогу розвантажити фахівців у районах.

«Чисельність працівників залишилася без змін. А штатні одиниці, які були задіяні у бухгалтерії і юридичному відділі, перепрофілювали на працівників, які надають послуги нашим клієнтам. Коли працівників стає більше, то це дає можливість більше часу приділити клієнтові, краще вивчити ситуацію людини, її навички і бажання щодо майбутнього працевлаштування», – розповідає директор Черкаського обласного центру зайнятості Григорій Дендемарченко.

За його словами, у центрах зайнятості на Черкащині не буде проблем із кадрами, які можуть стати кар’єрними радниками.

«Із чисельності центру зайнятості ми оберемо найдосвідченіших та найерудованіших спеціалістів. Вони зустрічатимуть наших клієнтів на порозі центру зайнятості. Зараз це відбувається так: один працівник ставить на облік, другий – проводить семінар, третій – проводить тестування. Так пошукача роботи передають із рук у руки. А радник вестиме людину, вивчатиме її сильні сторони, щоб її пропонувати конкретному роботодавцеві і переконувати, що пошукач роботи вартий того, щоб працювати на тому підприємстві. У наших центрах зайнятості достатньо досвідчених працівників.  У нас не буде труднощів визначитися з тим чи іншим спеціалістом, якому ми захочемо запропонувати бути кар’єрним радником», – переконує Григорій Дендемарченко.