Місто з ароматом сміття

Чому в Черкасах відходи вивозять із затримкою?

Контейнери зникли під завалами сміття, а відходи поступово почали захоплювати нові території. Понад місяць сміття із Черкас вивизоли із затримками. Спочатку із перевізником не могли укласти угоду. Потім у нього поламалася техніка. Відмовитися від послуг підрядників можна було б, якби комунальне підприємство мало техніку, але на її придбання не дали коштів. 

Ці світлини із підписом «чисті Черкаси» виклала у соцмережі містянка Оксана Поліщук. Коментарі під постом зі схожими відгуками не забарилися.

Проблеми із вивезенням сміття у Черкасах виникли ще наприкінці 2017-го. Та тільки 30 січня міський голова Анатолій Бондаренко дав доручення департаменту житлово-комунальному комплексу провести перевірку діяльності КП «Черкаська служба чистоти», його керівника, та розібратися з ситуацією.

За результатами перевірки міський голова обіцяв зробити відповідні висновки стосовно певних посадових осіб, через недбале ставлення яких до виконання своїх посадових обов’язків, ймовірно, і виникла така проблема.

Про результати перевірки міський голова доручив повідомити через тиждень. Проте минуло вже понад 10 днів, а звіту немає. У прес-службі зазначили, що перевірка досі триває, тому профільний департамент утримується від коментарів.

Поломка на поломці і поломкою поганяє

Ще у грудні адміністрація КП «Черкаська служба чистоти» попереджала про можливий «сміттєвий колапс» у місті.

«31.12.2017 року закінчилась дія договору на перевезення побутових відходів, що укладено між КП «Черкаська служба чистоти» та ТОВ «Умвельт Україна». З метою отримання дозволу на укладення нового договору ми заздалегідь, у грудні 2017 року, подали проект нового договору до департаменту ЖКК для його подальшого винесення на погодження виконавчим комітетом міської ради. Проте цього так і не було зроблено», – йшлося у повідомленні.

Там також додають: автопарк КП «Черкаська служба чистоти» застарілий і повністю зношений. Власної техніки для збирання й вивезення відходів у підприємства немає. Тому воно повністю залежить від роботи приватної структури, яка не може якісно та вчасно вивезти відходи з міста.

На підприємстві кажуть: у міськвиконкомі ігнорують їхні звернення про виділення коштів для придбання власних сміттєвозів і контейнерів.

«Всі працівники підприємства знаходяться на своїх робочих місцях та виконують покладені на них посадові обов’язки. Робимо все можливе для вчасного та якісного вивезення побутових відходів. Окремі працівники підприємства працюють по вихідних та святкових днях», – йшлося у зверненні.

Для укладання договору з підрядником комунальне підприємство мало отримати схвалення виконавчого комітету. Члени виконкому довго не ходили на засідання, проте 16 січня проголосували питання, і через день Служба чистоти уклала угоду з підприємством.

Проте проблеми із вивезенням сміття у Черкасах на цьому не закінчилися. На підприємстві «Умвельт Україна» поламалася техніка. Як результат – переповненні смітники та контейнерні майданчики і загальна засміченість міста.

Проте ламатися техніка у ТОВ «Умвельт Україна» почала ще чотири місяці тому – у жовтні. Щоправда тоді незручності відчули тільки мешканці приватного сектору.

«Надавач послуг з вивезення побутових відходів ТОВ «Умвельт Україна» наразі ремонтує автомобілі. У зв’язку із цим затримку із вивезенням сміття відчує приватний сектор. Багатоповерхівки підприємство обслуговувати встигає», – йшлося у повідомленні.


Хто вивозить сміття?

З 2010 року сміття у місті вивозить ТОВ «Умвельт Україна». За це Служба чистоти сплачує їм близько двох мільйонів на місяць.

Як ідеться на сайті підприємства УМВЕЛЬТ – група компаній із німецьким корінням, яка щодня надає послуги в сфері поводження з відходами мільйонам українців у шести містах країни.

По Києву та Київській області вивезенням твердо-побутових відходів займається підприємство ТОВ «Селтік», велика частка якого перебуває у власності компанії  «UMWELT Ukraine».

У Запоріжжі, Мелітополі, Смілі, Бахмуті (Артемівськ) та Черкасах вивіз відходів від населення підприємство взяло на себе на 100%, а також на 90% – вивіз від комерційних, бюджетних та інших організацій.

На сайті компанія також хвалиться своєю технікою та кваліфікованими працівниками

«Для здійснення вивезення твердих побутових відходів компанія використовує сміттєвози марок MAN та MERCEDES-BENS, майже на 100% замінивши вітчизняний парк, на яких працюють водії з тривалим стажем роботи і кваліфіковані вантажники-оператори», – пишуть на сайті підприємства.

Затримку із вивезенням сміття на підприємстві пояснили сильними снігопадами, що спричинили падіння дерев. Там також додають, що центральний офіс вирішив закупити для Черкас ще два автомобілі, щоб швидше вивозити сміття. Їх ще не придбали.

Такий вигляд має смітник біля одного з будинків на Митниці

Що робити, коли єдиний підрядник, який вивозить сміття, поламався?

Свій варіант пропонує колишній міський голова Сергій Одарич.

«Подібна ситуація дісталася і мені. На кінець 2006 року в комунальному підприємстві «Черкаська служба чистоти» (тоді воно звалося якоюсь «КАТП…») було лише 4-5 авто, які ледь дихали. Сміттєві баки були іржаві, діряві, перекошені, без кришок. Завантаження відбувалося не збоку, а через верх автомобіля. Третина сміття при цьому розсипалася по двору. На відміну від сьогоднішньої ситуації, грошей у бюджеті не було. 8-12 млн грн на рік проти сьогоднішніх 700-800 млн.

Ми залучили приватних підрядників. Мій товариш Михайло Бродський тоді підказав гарну ідею. Ще з давніх часів тюремники вивели правило заповнення камер у тюрмі. Садити треба або по одному, або по чотири і більше в’язнів. Бо серед двох обов’язково один буде знущатися над іншим. Серед трьох двоє завжди домовляться «дружити» проти третього. А от серед чотирьох і більше стійких союзів не утворюється.

Ми поділили місто на чотири частини і розподілили між чотирма компаніями – КП «ЧСЧ», ТОВ «Українська екологія» (Черкаси), ТОВ «Грінко» (Київ) і ТОВ «Раймондіс» (Німеччина). Обов’язковою умовою для підрядників було забезпечення за власний кошт усіх дворів своєї зони обслуговування новими контейнерами.

Місто витратилось лише на один новий сміттєвоз для КП і GPS-трекери на свої авто. Все. Більше не витратили жодної копійки.

Буквально за 2-3 місяці всі багатоповерхівки отримали нові контейнери. І сміття вивозилось без перебоїв.

Більше того, нам вдавалося роками тримати один із найнижчих тарифів на вивезення ТПВ в Україні (найнижчий в перерахунку на км відстані до сміттєзвалища), бо жоден з підрядників не міг диктувати нам умови.

Одного разу сталася така ж ситуація, як у 2018-му. ТОВ «Грінко» збанкрутувала і жоден її автомобіль не виїхав вранці на роботу. Для того, щоб не допустити колапсу, нам вистачило 2 дні. Її район був миттєво поділений між іншими перевізниками», – написав Сергій Одарич у Facebook.

Іншим шляхом пішли у Рівному. Там вирішили витіснити монополіста (підприємство «Санком»), послугами якого були невдоволені містяни, і почали оновлювати автопарк комунального підприємства «КАТП 1728». Страждали рівняни так само, як і черкасці: підприємець через брак техніки вивозив сміття із затримкою.

«Зараз у нас є п’ять сучасних сміттєвозів, невдовзі з’явиться ще шостий. Також привезли 200 контейнерів. У нас напружена ситуація з тією частиною міста, з якої вивозить сміття «Санком», а це, на жаль, більша частина. Щоб замінити повністю «Санком», нам треба вкласти 20 мільйонів гривень. Погодьтеся, сума не мала. Тому весь час купуємо нову техніку. У 2018-му купимо ще щонайменше два сміттєвози, щоб забрати якомога більшу частину міста під «КАТП». Також треба купити 1600 контейнерів. «Санком» з’явився у нас не від хорошого життя, раніше «КАТП» було дуже слабке», – говорить міський голова Рівного Володимир Хомко.

Черкаське сміття нікому не потрібне?

«Ситуація вирівнюється потроху – техніку ремонтують. Ще надходять скарги від містян. Коли автомобілі у перевізника були нові, всі механізми у них працювали швидше і якісніше. Наразі вони вже достатньо зношені, і трохи менше гідравліка жме, трохи менше контейнерів беруть на себе. Доводиться більше робити ходок на полігон і тому неодноразово піднімалося питання, щоб перевізник додатково привіз ще один сміттєвоз. Для нормальної роботи потрібно 7-8 автомобілів щоденно, але за умови, що вони не ставатимуть на плановий ремонт», – зазначає очільник Служби чистоти Олександр Савенко.

За його словами, підрядника за недотримання графіка карали фінансово.

«Є велика проблема із вивозом, і якщо так піде і далі, то місто може стати заручником приватного підприємства, яка своїми діями змушує людей жити у неприємних умовах. Поки були завали у місті і вони не могли впоратися із обсягами, ми щодня відправляли підприємству претензії. Якщо підрядник не вкладається у графік і не забирає сміття протягом доби, у такому випадку він вивозить відходи безкоштовно. Ми надсилаємо претензію і відраховуємо від суми. Тільки так ми зможемо з ними боротися», – пояснює чиновник.

За словами Олександра Савенка, Служба чистоти намагалася знайти нового перевізника, проте безуспішно. Жоден із підприємців, якому пропонували співпрацю, так і не пішов на перемовини. Причина – такий бізнес потребує чималих капіталовкладень у техніку.

Пропозицію придбати техніку для комунального підприємства, яке б і взяло на себе функцію вивезення сміття, теж не підтримали.

«На сесії міськради, коли ухвалювали бюджет міста, я вніс пропозицію щодо придбання для комунального підприємства сімох сміттєвозів і дві тисячі контейнерів об’ємом 1,1 куба (наявні контейнери належать підряднику). Цього було б достатньо для нормального функціонування комунального підприємства. Для ухвалення пропозиції не вистачило одного голосу депутата», – зазначає очільник Служби чистоти.

Ціна питання – 38 мільйонів. Сміттєвоз з об’ємом бункера 18 кубів і вантажопідйомністю 18 тонн коштує близько трьох мільйонів гривень. Тобто автопарк вартуватиме близько 22 мільйона. Ще у 16 мільйонів обійдуться контейнери (8 тисяч одиниць по 2 тисячі гривень).

Як додає Олександр Савенко, таку пропозицію комунальне підприємство подало ще й у проект бюджету розвитку міста. Чи голосуватимуть за неї депутати, невідомо.