Місто, відкрите для біди

Як у Черкасах забули про онлайн-сервіс, що дозволяє швидко реагувати на комунальні проблеми

Поскаржитися на невивезене сміття, повідомити про повалене дерево чи непрацюючий світлофор. Колись інтерактивна платформа «Відкрите місто» дозволяла описати проблему, відмітити її на карті та сформувати електронний запит до владців. Таким чином черкасці мали можливість ініціювати вирішення комунальних проблем у місті. Проте зі зміною влади на онлайн-платформу у міськраді «забили», а альтернативи так і не запропонували. Коли у міськраді налагодять зручний сервіс для діалогу громади та комунальників, дізнавалося Громадське.

17 листопада шестирічний хлопчик упав у каналізаційний колодязь. За словами очевидців, малюк з бабусею увечері повертався додому із дитсадка, побіг уперед і зник. Дитину врятувати не вдалося. Ця трагедія сколихнула все місто та стала своєрідним лакмусовим папірцем, що виявив усі слабкі сторони комунального життя Черкас. Люки у нас цуплять швидше, ніж їх заміняють, а містяни не завжди помічають проблеми на вулицях і повідомляють про них.

Утім сумлінним перехожим теж не часто вдається достукатися до влади на гарячу лінію оперативної служби 1505. У зв’язку із цим директорка департаменту організаційного забезпечення міськради Лілія Маліщук навіть пропонувала придбати сучасні мобільні телефони для покращення роботи міської служби.

Після загибелі дитини колишній координатор платформи «Відкрите місто» Микола Макуха нагадав, що два роки тому у місті запрацював спеціальний онлайн-сервіс для комунікації між громадянами та комунальними службами. Із міського бюджету на нього не взяли ні копійки, а запровадили за фінансової підтримки Фонду Східної Європи.

Відкритими Черкаси були недовго

Платформу «Відкрите місто» створили для взаємодії містян, місцевих органів влади, комунальних підприємств, громадських об’єднань у процесі вирішення актуальних проблем громади. Вона дозволяє описати проблему, відмітити її на карті та сформувати електронний запит, а також передбачає можливість перевірити, в якому статусі перебуває конкретний запит: прийнятий до розгляду, вирішений чи не вирішений (з позначенням причини).

Під час презентації проекту тодішній заступник міського голови Черкас Юрій Гончаров радів новій перспективі та хизувався тим, що Черкаси обійшли інші міста на конкурсі і нас обрали для впровадження платформи.

«Це свідчить про високий ступінь відкритості влади і готовність працювати у спільних із громадськими організаціями проектах. Завдяки платформі «Відкрите місто» жителі зможуть оперативно, із наданням фото та відеоматеріалів, повідомляти владі про проблеми вуличної інфраструктури та отримувати зворотній зв’язок щодо роботи над їх вирішенням», – зазначав чиновник.

Проте, попри задекларовані обіцянки, пропрацював сервіс недовго, хоча і досі рекламний банер висить на сайті міськради. Містяни перестали повідомляти про проблеми, бо на звернення ніхто не реагував.

 

Там же і розміщений покроковий опис того, як працює платформа:

  • Крок 1. Для повідомлення про виявлену проблему чи несправність користувачу необхідно зареєструватися на порталі, вибрати категорію, до якої відноситься проблема, додати фото та/або відео файли (за наявності) та вказати адресу чи координати проблемної ділянки на карті. Інформація про проблему відразу ж з’явиться на сайті та буде позначена червоним кольором.
  • Крок 2. Повідомлення про наявність проблеми після перегляду модератором відправляється відповідальним органам влади/організаціям електронною поштою. Після того, як одна або кілька організацій візьмуть проблему на виконання, вона буде позначена на сайті зеленим кольором. За необхідності виконавець чи відповідальний працівник може запросити додаткову інформацію чи уточнення щодо зареєстрованого повідомлення у користувача.
  • Крок 3. Вирішені проблеми позначатимуться синім кольором, а ті, що були переміщені в архів (через 20 днів після закриття) – сірим. Якщо проблема не може бути вирішена відразу чи протягом певного прийнятного часу, відповідальний працівник інформуватиме користувача щодо обґрунтованих причин неможливості вирішення цієї проблеми.

Наразі Микола Макуха все ще сподівається, що владці щось змінять та можливість трагедій буде максимально мінімізована. Утім він визнає: «Відкрите місто» можливе тільки при відкритій владі.

Владці не були готові взаємодіяти

Попри кількарічне забуття у Фонді Східної Європи готові знову відновити співпрацю із Черкасами. Для цього потрібна лише воля місцевої влади. Сьогодні сервісом «Відкрите місто» користуються 50 міст України, серед них – навіть територіальні громади.

«Платформа в усіх містах функціонує по-різному. Все залежить від ефективності органів влади і їхньої готовності до взаємодії. Гарними прикладами у цьому випадку є Чернівці, Тернопіль, Ужгород. У цьому можна пересвідчитися, зайшовши на місцеві платформи. На роботу сервісу в Черкасах, можливо, вплинула політична ситуація і зміна керівництва міста, – зазначає менеджер програм Фонду Східна Європа Юрій Піскалюк.

Юрій Піскалюк пояснює: платформа цілком готова до подальшої експлуатації. Потрібно тільки оновити «матрицю відповідальності» – перелік організацій та осіб, які опікуються тими чи тими питаннями у місті. За бажання повноцінну роботу можна відновити за тиждень-два.

Крайні – попередники

Вивчити, чому про сервіс забули, секретар міської ради Олександр Радуцький доручив Лілії Маліщук. Було це зроблено на хвилі масового обурення містян щодо бездіяльності влади. У міськраді швидко з’ясували: у тому, що платформа не працює, винні попередники.

«Договір на «Відкрите місто» був підписаний між колишнім міським головою Сергієм Одаричем, тодішнім очільником департаменту житлово-комунального комплексу Олександром Риджанічем та Миколою Макухою. Радуцький з’ясував, що ми тут ні до чого. Наповнення цього сервісу і ключі від нього передали до цього департаменту. Працівники департаменту не наповнювали сервіс, не спрацювали належно. До цього питання ми поверталися тисячу разів. Зараз в департаменті ЖКК дуже складна ситуація. Тимчасово виконує обов’язки директора департаменту Сергій Танюк. Він намагається виправити ситуацію по всіх напрямках», – зазначає Лілія Маліщук.

За її словами, наразі владці вивчають питання створення нового більш зручного сайту міської ради.

«Ми плануємо провести тендер на виготовлення нового сайту для того, щоб запрацювали всі платформи і будь-якому жителю Черкас було зручно ним користуватися чи надсилати скарги. Проте це тільки питання майбутнього», – додає чиновниця.