Вони створили «TransferWise» і отримали більше, ніж очікували

«Коли ми запускали «TransferWise», то вклали близько 10 тисяч доларів з моїм співзасновником. Але потім ми отримали від інвесторів близько $91 млн», – засновник міжнародної компанії грошових переказів Крісто Каарманн

«TransferWise» – компанія, яку заснували естонці Крісто Карманн і Таавет Хінрікус. Їм був потрібен спосіб недорого і швидко переказувати гроші та не витрачати великі суми на конвертацію валют. Такого способу вони не знайшли, тож створили його самі. Нині вартість компанії «TransferWise» оцінюють в $1 млрд. Під час візиту до Черкас Крісто розповів «Громадському ТБ:Черкаси», що головне при започаткуванні власного стартапу та що його приваблює в українцях.

«Я часто дивлюся новини про Україну з двох причин: по-перше, я родом з Естонії, і не тільки для мене, а й для всіх нас має велике значення те, що відбувається в Україні. І ми ретельно за цим слідкуємо. По-друге, у нас є команда в Черкасах, яка налічує близько 15 осіб. І ми постійно цікавимося, як у них справи, наскільки тут покращується середовище.

Я думаю, Естонії дуже пощастило на початку, і ми швидко стали на стежку дуже сильних законів, і нам вдалося позбавитися корупції дуже швидко. У нас також була корупція на початку 90-х, але її швидко подолали, тому що люди її не схвалювали. У нас менша країна, тому це було простіше зробити. Отже, мати сильні закони, зробити ці закони простими та змусити людей їх дотримуватися – я думаю, ці кроки були частиною нашого успіху.

Гривня – цікава валюта. Зараз досі триває її ранній період, я впевнений, що ми ще матимемо багато новин про неї. Я думаю, гривня цікава ще й тим, що її курс контролюється урядом, і є публічний (громадський, народний) курс обміну та разом з тим і офіційний. Отже для нас питання було в тому, який із цих курсів правильний – публічний чи офіційний?

– Який же правильний?

– Ми досі цього не знаємо 🙂

– Як же ви працюєте?

– Ми використовуємо публічний (міжбанківський).

Я думаю, що українці дещо схожі на естонців чи інших представників пострадянських країн. Вони дуже винахідливі. Тому коли ми маємо проблему, українці завжди думають над її вирішенням. Вони не жаліються, а приходять з дуже вигадливими рішеннями. А з іншого боку, ви, українці, завжди прямо все говорите. Коли бачите, що щось не так, ви не думаєте про те, як когось не образити чи бути чемним, а кажете: «Крісто, це неправильно».

Я думаю, що загалом інженери, які мають чудову освіту, є величезним активом для України. Я думаю, Україні треба інвестувати в освіту настільки багато, наскільки це можливо, і створювати сприятливе середовище для людей, які започатковують проекти в інтернеті та для мобільних пристроїв. Це безсумнівно дає великі можливості для України.

Я спершу познайомився з Богданом Данилюком – нашим першим інженером – в інтернеті, ми почали працювати разом через скайп. Вперше я приїхав до Черкас, коли ми вже працювали разом 4-5 місяців. Моє враження було дуже добрим, адже тоді було літо, тепло. Я думаю, є багато спільного з іншими пострадянськими країнами. Тож я ніби повернувся назад у часі. Виникли спогади про те, як було в Естонії кілька років тому.

«TransferWise» вирішує проблему руху коштів між країнами за участю банків. Банки беруть плату, і часто вони її приховають від вас. Ідея полягає в тому, що вони не дають вам реального курсу обміну, а дають курс валют + їх заробітки, і це приховано у самих методах роботи банку. «TransferWise» працює так: ми обмінюємо гроші між людьми, які хочуть, скажімо, поміняти гривню в євро або навпаки. Отже, ми використовуємо гривню, зібрану в Україні, щоб виплатити для отримувачів в Україні. Тобто ми управляємо обміном безпосередньо між людьми і таким чином оминаємо банки.

– Як ви отримуєте прибуток?

– У нас теж є комісія, за кожен здійснений переказ ми також стягуємо плату. Розмір її, якщо ви, скажімо, міняєте 1000 євро в долари, становить близько 5 євро. Різниця в тому, що ми вказуємо розмір цієї плати, а банки – ні, і зазвичай вони беруть в 10 разів дорожче. Ми платимо податки у всіх країнах, де маємо людей.

Коли ми запускали «TransferWise», то вклали кошти з моїм співзасновником. Сума була близько 10 тисяч доларів. Але потім ми отримали значно більше грошей від інвесторів – близько 91 млн. доларів.

Ми рухаємося дуже-дуже швидко як компанія у глобальному масштабі, щоб вирішити величезну проблему, про яку ніхто не говорив тривалий час. І я думаю, що саме це зробило нас успішними. Під «успіхом» я маю на увазі – чим більшу проблему ми вирішуємо, тим ми успішніші.

Коли ви будуєте стартап, ви робите багато помилок, тому дуже добре навчатися на помилках інших людей, але вам доведеться робити і власні також. Отже я сьогодні називав кілька з них, зокрема: ми витрачаємо забагато часу на планування і забагато часу турбуємося. Коли ми робили перший прес-реліз, то переживали за те, що наш сервіс не зможе контролювати трафік. Але звичайно, це був не найбільший наш страх. Найбільше, за що варто турбуватися, – це як залучити більше людей відвідувати наш сайт.

Стартом кожного проекту має бути проблема і глибоке розуміння проблеми, яку ви вирішуєте. По-друге, коли ви вже розумієте проблему, то можете створити продукт – чи то веб-сайт чи мобільний додаток. І тоді вам треба спостерігати за людьми, які починають його використовувати. Слідуйте їх порадам, звертайте увагу на речі, що їм сподобалися, дивіться, що не сподобалося. Потрібно витрачати весь необхідний час на створення продукту і отримання подальших підписників та нових користувачів продукту. Це найважливіші речі.

Найскладніша частина завжди – це побудова команди, щоб зібрати багато людей разом, які спільно працювали б зі мною чи з нами над однією місією.

Що краще: фінансувати бізнес від надходжень ваших користувачів чи залучати гроші від інвесторів? І відповідь така: варто робити і те, й інше з кількох причин. Зрештою, я думаю, що люди будуть платити за продукт, який ви їм пропонуєте. Наприклад, якщо ви таксист, то люди платять за послуги таксі. Аналогічно: якщо у вас інтернет-продукт, люди платитимуть за його використання. Але іноді є сенс також отримувати гроші від інвесторів – так ви зможете швидше розвивати компанію.

Причина, з якої у нас взагалі існують компанії – для того, щоб бути спроможними обслуговувати продукт та створювати/будувати його. Те, із чим насправді взаємодіє користувач – це якщо, наприклад, ви замовляєте таксі, люди хочуть таксі, їм байдуже на компанію, яка за цим стоїть. Якщо ви купляєте авто, то ви хочете саме авто – продукт – вам насправді немає діла щодо компанії. Ось чому продукт є важливішим, і це потрібно розуміти».