Чи все у нас «PROZORRО»? Випуск 2

Як чиновники розпоряджалася нашими з вами грошима із 1 по 18 вересня

Загалом, із 1 по 18 вересня 2016 року включно в Черкаській області через систему «PROZORRO» було оголошено:
– 132 надпорогових закупівель на суму 132 млн грн;
– 170 допорогових закупівель на загальну суму 9,2 млн грн, із них уклали договори по 5 торгах, зекономили 10,3 тис грн бюджетних коштів.

ЗРАДА №1

Департамент економіки та розвитку Черкаської міськради протягом майже півроку не спромігся закупити миючі засоби для шкіл і дитячих садочків. Тому на початку нового навчального року у всіх закладах освіти Черкас батьки самостійно збирали гроші, щоб їх купити. За словами секретаря Черкаської міської ради Олександра Радуцького – у всьому винен недобросовісний учасник тендеру, який блокував повторно оголошені торги. Експерти Людмила Бордунос та Артур Чемирис вважають, що причина такої ситуації – непрофесійні дії чиновників.

Хронологія оголошення закупівлі миючих засобів для дітей:

► Березень 2016 р.: оголошено тендер на закупівлю мила, миючих засобів та засобів для чищення на суму 1,2 млн грн. У травні визначено переможця – ТОВ «Інтер-Трейд-Сервіс». Тоді міськрада не підписала з ним договір через те, що «підприємство відмовилося постачати продукцію, зазначену в його ціновій пропозиції та намагалося прописати в додатку до договору продукцію невідомого виробника, без наявних висновків СЕС».

► Червень 2016 року: міськрада укладає договір на постачання миючих засобів із іншим учасником тендеру – ТОВ «Госпітальний менеджмент». У результаті цього ТОВ «Інтер-Трейд-Сервіс» подає скаргу до Антимонопольного комітету України (далі АМК) на дії чиновників.

► 28 липня 2016 року: Антимонопольний комітет України прийняв рішення на користь ТОВ «Інтер-Трейд-Сервіс» і скасував результати торгів. Попередній договір з ТОВ «Госпітальний менеджмент» анулювали.

Думка експерта: чиновники порушили антимонопольне законодавство: відповідно до закону потрібно було скасувати проведений тендер та оголосити новий. Однак, вони цього не зробили, а уклали договір не з переможцем тендеру.

► 25 серпня 2016 року (майже за місяць після рішення АМК і за 5 днів до початку навчального року у школах) міськрада повторно оголошує відкриті торги через електронну систему «PROZORRO» на мило, миючі засоби та засоби для чищення. Результати торгів оголосять 21 вересня 2016 року.

Цього разу ТОВ «Інтер-Трейд-Сервіс» знову подало скаргу до АМК, але її залишили без розгляду. Тобто ці торги не заблоковані, а відбуваються згідно з планом.

ЗРАДА №2

Із часу запровадження системи державних закупівель «PROZORRO» експерти фіксують зростання кількості відмінених торгів. Основна причина – відсутні пропозиції учасників. Підприємства не поспішають надавати свої пропозиції на тендери з декількох причин. По-перше – через те, що організатори закупівель занижують вартість товарів і послуг. Тобто чиновники хочуть закупити товари/послуги за цінами, нижчими за ринкові. По-друге – це невигідні умови договорів: велика відстрочка платежу (до 60 днів). Також постачальник має значні ризики через те, що курс іноземної валюти постійно зростає, а відповідно зростають власні витрати на виконання умов тендеру.

Наведемо декілька свіжих прикладів, коли торги скасували, бо орієнтовну вартість закупівлі занизили:

► Тендер на капітальний ремонт тротуару по вул. Небесної сотні, який оголосив Департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради. Одразу декілька потенційних підрядників причиною відсутності пропозицій назвали те, що міська рада занизила вартість робіт. Наприклад, порівняно з вартістю укладання плитки по бульвару Шевченка, ціна на аналогічні роботи по вул. Небесної Сотні була на 30% меншою. До того ж в умовах тендеру вказані відстрочка платежу терміном на 60 банківських днів;

► Тендер на закупівлею комп’ютерної техніки, оголошений Департаментом економіки та розвитку Черкаської міської ради;

► Тендер на купівлю кухонної техніки, оголошений КЗ «Черкаський навчально-реабілітаційний центр «Країна добра Черкаської обласної ради»;

► Тендер на купівлю ліків, оголошений Монастирищенською центральною районною лікарнею;

► Тендер на купівлю паперу, оголошений Черкаським міським центром зайнятості. До слова, чиновники ще у квітні купували папір за вищою ціною, ніж готові купувати у вересні.

Висновок: більшість допорогових закупівель скасовували через те, що чиновники недобросовісно планували витрати, а умови тендерів були невигідні. Це все підриває довіру до системи «PROZORRO». Адже такими діями чиновники хочуть показати, що електронна система – неефективна і потрібно відмовитися від закупівлі товарів і послуг на невеликі суми. Однак, найімовірніше, це – просто намагання відмовитись від застосування системи «PROZORRO» у допорогових закупівлях і повернутися до “ручного” розподілу коштів.

За результатами моніторингу електронних закупівель через систему «PROZORRO» КМГО «Молода Черкащини» направить відповідні листи до керівників міст із проханням належно відреагувати на виявленні порушення.

Матеріал зроблено в рамках проекту «PROZORRа Черкащина» за підтримки Transparency International Україна та Open Contracting Pаrtnership”.

14302896_896649800439568_1510902596_n.jpg   14285156_896649553772926_148186600_o.jpg14348899_896648550439693_459374029_n.jpg