Електронний квиток у громадському транспорті. Як це працює в Тернополі

У місті планують повністю перейти на комунальні тролейбуси й автобуси

Українські міста поволі покращують пасажирський сервіс у громадському транспорті. І починають вони не з оновлення автопарків, а з виведення ринку перевезень із «тіні». Цьому сприяє запровадження системи електронного квитка. Одним із перших міст, яке це зробило, був Тернопіль. Журналісти «Громадського ТБ: Черкаси» побували в Тернополі та дізналися, як там це працює.

Новий 2018-ий рік у Тернополі розпочався зі страйку автобусних перевізників. Водії не вийшли на маршрути на знак протесту проти запровадження у місті системи електронного квитка.  

«Перевізники – прибічники старої системи. Вони розуміють, що в них щовечора є так звана «битва екстрасенсів» із водіями. Вони дивляться їм в очі й кажуть: «Давай десь тисячу гривень. А їм відповідають: «Та ти що? Я стільки не зібрав». Тому коли наступного дня офіційно на рахунок приходять кошти, це їх вводить в ступор», – розповідає директор ТОВ «Системний зв’язок» Віталій Васильків.

Валідатор для електронного квитка у Тернополі. Водії не надто люблять ним користуватися. Для них готівка звичніша

Що ж таке електронний квиток і чому його так не хочуть перевізники? Він дає точну інформацію про те, скільки перевезено пасажирів, скільки з них  пільговики, учні чи студенти. Завдяки цьому міська влада точно знає, скільки грошей компенсувати за пільгові перевезення та чи варто піднімати тариф на проїзд. Раніше ж гроші за пільговий проїзд відшкодовували за принципом «пальцем у небо».

«Пільговий проїзд вже не відшкодовуємо через якісь формули, комісійні обрахунки чи затвердження якихось коефіцієнтів. Ми сьогодні маємо чіткі дані: перевіз 10 пільговиків  будь ласка, отримай за них кошти», – каже начальник управління транспорту, комунікацій і зв’язку Тернопільської міськради Ігор Мединський.

Електронний квиток у Тернополі почали впроваджувати більше трьох років тому. У 2014 році там прийняли спеціальну програму. Вирішили не брати кредити на транспортну реформу. Натомість на конкурсі знайшли інвестора, який вклав власні гроші в розробку електронного квитка. Компанія ТОВ «Системний зв’язок» за 5% від прибутку перевізників погодилася розробити програмне забезпечення, систему автоматизованої оплати проїзду та обліку пасажирів, GPS-моніторингу, закупити й обладнати валідаторами увесь громадський транспорт та випустити пластикові електронні квитки.

Такий вигляд має електронний квиток у Тернополі

«Вартість проекту для Тернополя  близько 2 мільйонів євро. Ця разом із вартістю 2018 року. Зараз була програма-мінімум: розробити централізоване програмне забезпечення, запустити, відтестувати, подивитися, що це реально працює. Зараз ми її будемо розширювати в частині програмного забезпечення  оновлення веб-порталу, де буде особистий кабінет, де можна дивитися історію поїздок і розширення соціальних послуг»,  каже Віталій Васильків.

Нині вартість проїзду в маршрутках Тернополя – 5 гривень, у тролейбусах – 4 гривні. Це коли платиш готівкою. Якщо ж у вас є електронний квиток – ви платите на гривню менше.

Розцінки на проїзд у Тернополі

«Водії на початку навіть таку акцію зробили: не хотіли приймати картку. Ті, в кого була електронна картка, їздили кілька днів безкоштовно. Вийшло так, що пасажир навчив приватного перевізника. В цьому не останню роль зіграв диференційований тариф, коли оплата за проїзд готівкою є дорожчою на гривню. Пасажир, знаючи цю різницю, купував транспорту картку і економив на проїзді», – розповідає Віталій Васильків.

Щоб отримати електронний квиток, у пасажирів є кілька варіантів – зібрати довідки, віднести у спеціальну установу, підтвердити, що ви  житель Тернополя, й отримати безкоштовний пластиковий квиток, або ж придбати у спеціальних кіосках за 20 гривень. Учні й студенти мають 50-відсоткову знижку. Інші пільговики можуть користуватися безкоштовно всіма видами транспорту – і маршрутками й тролейбусами, але не в години-пік – лише з 10 ранку.

«Чому зробили з 10-ої години. Тому що були неодноразові клопотання на ім’я міського голови: дайте нормально дітям і студентам доїхати на навчання, дорослим – на роботу. Ми дали можливість нашим пільговикам з 10 години. І зрештою, чуємо позитивні відгуки», –  каже начальник управління транспорту Ігор Мединський.

У Тернополі працюють 9 приватних перевізників і один комунальний

Пільговим проїздом у Тернополі мають право користуватися лише його жителі  люди, які офіційно зареєстровані в Тернополі й мають спеціальну карту тернополянина. Це тому, що міська влада щороку відшкодовує кошти за перевезення пільговиків з міського бюджету. У 2017-му автобусники отримали близько 8 мільйонів гривень компенсацій, тролейбусники  майже 40 мільйонів гривень.

«Була здогадка і вона зараз підтверджується, що можна збільшити прибуток перевізників за рахунок автоматизації обліку. Те, що вони кажуть, «не вистачає грошей», «підніміть тариф», можна ще відтермінувати на деякий час завдяки автоматизації обліку. Їхній прибуток просто з обороту збільшиться», – переконаний Віталій Васильків.

Утім повністю позбавитися «чорної» готівки в громадському транспорті Тернополя поки не вдалося. Ми проїхалися однією маршруткою в місті, розплатилися готівкою, але квитка від водія так і не отримали. Зате в тролейбусі кондукторка з переносним валідатором видала квиток за чотири гривні.

Комунальний тернопільський тролейбус

У планах міської влади Тернополя – повністю перейти на комунальний громадський транспорт. Вже цьогоріч мають закупити 50 великих вживаних автобусів. Їх збираються взяти у лізинг.

«Лізинг — це інструмент фінансової системи кредитування, поєднання довготривалої оренди та фінансового кредиту. Лізинг надає можливість користуватися майном, володіти, а потім його викупити»

У компанії, яка впроваджує електронний квиток у Тернополі, радять іншим містам найперше зрозуміти, що саме потрібно жителям.

«Потрібно добре підготуватися  розробити стратегію. Потрібно зрозуміти розстановку сил у місті. Це насамперед стосується політики: скільки перевізників є, хто за ними стоїть», – каже Віталій Васильків.