Два дні без води й нерозчищені дороги: хто крайній?

Чому Черкаси в середині січня не готові до снігопаду

Без води та доріг. 18 січня в Україну прийшов потужний циклон, що приніс із собою штормовий вітер та сильні опади. Відмітився атмосферний вихор і в Черкасах. Під снігом на лінії електропередач попадали дерева і знеструмили водоочисну станцію, а дороги в обласному центрі стали практично непроїзними. За кілька днів після подолання наслідків негоди владці та чиновники намагалися з’ясувати, хто винен, що місто опинилося у сніговому апокаліпсисі.

Води немає – винні високі дерева

Протягом 18-19 січня негода двічі пошкодила лінії електропередач, які живлять Дніпровську водоочисну станцію. У результаті станція, що є головним джерело водопостачання для Черкас, призупинила роботу. Протягом двох діб у кранах черкащан не було води. Люди вистоювали за водою в чергах та навіть розтоплювали сніг.

Черги за водою. Фото Антона Ведули
Так черкащани розтоплювали сніг. Фото Віталія Пітвала

Аби обстежити електролінії та усунути пошкодження, підключили бригади енергетиків та рятувальників. Вони працювали цілодобово. Зрештою уночі 20 січня працівники Водоканалу запустили агрегатні насоси. На ранок в оселях містян почала з’являтися вода.

Сьогодні на Водоканалі наголошують: підприємство працює стабільно. Передумов для припинення роботи насосної станції немає, тож містянам не варто хвилюватися, що воду знову відключать.

«Які уроки з цього ми винесли? Зрозуміло, що таке стратегічне підприємство, як Водоканал і насосна станція повинні мати альтернативний елемент живлення. Чи можна його зробити? На сьогодні ми не в змозі оплатити ці роботи з місцевого бюджету. У соцмережах обурювалися, чому ми не використовуємо генератори. Потужність насосів станції близько 700 кіловат. У нас немає генераторів такої потужності. Я телефонував навіть військовим. Сказали, є один генератор на 500 кіловат і то він на лінії фронту», – коментує ситуацію міський голова Анатолій Бондаренко.

На цьому фото можна побачити, як дерева падають на лінії електропередач. Фото Вадима Комарова

Підтверджує слова керманича міста і директор Водоканалу Сергій Овчаренко.

«Таких потужних генераторів в Україні немає. Так, за кордоном ці питання вирішуються, але це сотні мільйонів гривень. І чи необхідно це робити? Переконаний, це не на часі. 40 років експлуатації Дніпровської водоочисної станції, і це перший випадок. Чому так трапилося? Є дві лінії, які подають напругу на станцію. Ці лінії електропередач проходять по лісу. На час будівництва цих ліній висота дерев була 5-6 метрів. Зараз там з обох боків сосни висотою 28-35 метрів. При першому вітрі гілки ламаються і падають на проводи, спрацьовує автоматика і відключається лінія», – зазначає Сергій Овчаренко.

Єдиним виходом у цій ситуації є розчистка дерев, переконаний очільник Водоканалу.

«Що треба зробити, щоб у подальшому уникнути подібних ситуацій, це просто збільшити ширину охоронної зони експлуатації лінії електропередачі до таких розмірів, щоб найвищі дерева у разі падіння не могли пошкодити лінію. От якщо вжити такі заходи, то подібні інциденти не повторюватимуться», – додає Сергій Овчаренко.

Фото Вадима Комарова

За словами технічного директора «Черкасиобленерго» Володимира Завріна, енергетики разом із надзвичайниками зняли з ліній електропередач 74 повалені дерева. Він говорить, що на розчищення охоронної зони потрібно чимало часу.

«Спільно з Черкаським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та під наглядом обласної адміністрації ми подаємо і розробляємо графіки розчищення охоронної зони. Але це неможливо зробити за один день, і навіть за місяць. Цей процес займе щонайменше рік», – зауважує Володимир Заврін.

Дороги не розчистили, бо немає техніки

Незадовго до хуртовини виконавчий комітет міськради ухвалив рішення «Про порядок фінансування видатків з міського бюджету в 2018 році до затвердження розпису міського бюджету на 2018 рік». Один із пунктів цього документу унеможливлює фінансування департаментом житлово-комунального комплексу послуг із розчищення черкаських доріг і тротуарів від снігу. Оскільки підрядників залучати не можна, місто має обходитися потужностями комунального підприємства «ЧЕЛУАШ».

«Фактично ми чистили місто господарчим способом. У рішенні виконкому є пункт, запропонований секретарем міськради Олександром Радуцьким, про заборону департаменту житлово-комунального комплексу здійснювати зимове очищення шляхів від снігу, навантаження та вивезення снігу, розчищення снігових валів на перехрестях, пішохідних переходах, зупинках громадського транспорту, заїздів у дворах. Я вважаю, тут мають втрутитися правоохоронні органи. Я теж несу відповідальність за таке рішення, бо підписав його. Але не зробити цього я не міг, тому що разом із цим пунктом передбачалася також виплата бюджетникам заробітних плат. Ми не знімаємо із себе вини. Ми відповідаємо за ситуацію з очищенням доріг усі разом», – зазначає міський голова Анатолій Бондаренко.

Натомість виконувач обов’язків директора департаменту житлово-комунального комплексу міськради Сергій Танюк переконує: до снігу були готові.

«Ми заздалегідь провели тендер із зимового прибирання доріг і якраз до цього прогнозу були готові. Ми уклали договори з фірмою, яка виграла тендер, а КП «ЧЕЛУАШ» був би на субпідряді. Це б дозволило комунальному підприємству спокійно виконувати свої обов’язки, враховуючи наявну техніку. Вони б вийшли на очистку другорядних вулиць і провулків, а фірма «Свій лад» взяла б основне навантаження. Проблем не мало би бути. А так, яку техніку мали, таку і використали», – зазначає Сергій Танюк.

Перепрошує у містян за стан доріг очільник КП «ЧЕЛУАШ» Олексій Мельник, але у той же час вказує: зробили все, що було у силах підприємства.

Такий вигляд мають дороги в Черкасах після снігопаду. Фото Олександра Коськіна

«За нормативами 51 одиниця техніки щодвігодини повинна об’їжджати одні і ті самі дороги міста, щоб не було ожеледиці. А що ми маємо на сьогодні? Це 7 КамАзів, 7 тракторів, 3 комбіновані дорожні машини. 17 одиниць замість 51 техніки. Розуміючи ситуацію, працівники підприємства їздили за кермом по 17 годин, потім відпочивали щонайбільше три години і знову сідали за кермо. Навіть охоронці на допомогу виходили, прибирали і тротуари, і зупинки. Все, що могло робити підприємство, воно робило. Ми задіяли максимум техніки підприємства. Взяти на підмогу додаткову техніку ми не могли, бо не маємо механізму оплати», – констатує Олексій Мельник.

Не впоралися комунальники із очищенням тротуарів. До прибирання вулиць залучили навіть працівників мерії. У цьому керманич міста не бачить нічого поганого.

Працівники черкаської мерії прибирають тротуари від снігу. Фото Федора Балаби

«У період, коли приходить циклон, кожен житель міста повинен мати за обов’язок допомагати ближньому сусіду і всім іншим. Я вважаю, що тут немає нічого поганого, що працівники міськвиконкому вийшли і допомогли очистити місто. Я думаю, вони залишилися задоволені і мали гарний настрій – боротьба зі стихією об’єднує. Я розумію, якби у нас були кошти, то ніхто б нікого не просив. Можна сказати, ми зекономили 7-9 мільйонів для громади», – додає Анатолій Бондаренко.

Хто мав прибирати місто від снігу?

Прибирати місто від снігу цьогоріч мав відомий у Черкасах бізнесмен Андрій Бортник, який неодноразово цим займався. На початку січня він виграв торги на послуги з прибирання та підмітання вулиць.  Ці торги кілька разів переносили. Підприємство Бортника «Свій лад» мало протягом 2018-го року прибирати Черкаси за 56 мільйонів гривень, зокрема й від снігу. Проте виконком не ухвалив бюджет. Більше того, він заборонив фінансувати видатки на утримання доріг до ухвалення бюджету. Чому? Бо секретар міськради Олександр Радуцький неодноразово виступав проти того, щоб віддавати гроші на прибирання доріг, бо вважав, що ціна за ці послуги завищена, а сам тендер прописаний під конкретного учасника. Тому він запропонував виконкому заборонити фінансувати прибирання доріг.

У день початку снігопаду, 17 січня, департамент житлово-комунального комплексу підписав договір із компанією «Свій лад». Підписав не на рік, як було прописано в заявці на торги, а на два роки. При цьому у 2018-му році, згідно з текстом договору, фінансувати прибирання вулиць не збираються.

Які варіанти виходу із ситуації

Поради міському голові Анатолію Бондаренку, як можна було вийти із ситуації із прибиранням доріг, дав на свої сторінці у Facebook колишній очільник Черкас Сергій Одарич.

«По-перше, дякуючи Андрію Бортнику, ми знаємо, яку угоду заборонив укладати і фінансувати виконком. Йдеться про 59 млн грн на прибирання доріг. Мою увагу привернув малопомітний пункт, який для багатьох так і лишився поза увагою. Йдеться про «Асигнування: на 2018 рік – 0 грн, на 2019 рік – 59 млн грн». Як заборона фінансування в 2019 році могла вплинути на сніговий колапс 2018-го?

По-друге, якщо вже міський голова не може платити якісь екстрені платежі з бюджету, у нього є десяток способів здійснити оплати не з бюджету. Я неодноразово це сам робив. На рахунках Водоканалу, Теплокомуненерго, СУБів, ЧЕЛУАШа та інших комунальних підприємств щодня накопичуються мільйони гривень. Якщо не можна напряму профінансувати якісь видатки, то завжди можна перекинути кошти ЧЕЛУАШу як фіндопомогу. А вже ЧЕЛУАШ як «профільне» підприємство їх зможе витратити за призначенням. Зокрема, саме так ми у 2010 році оплачували роботу містян по розчистці снігу.

По-третє, ви будете здивовані, але для боротьби з такою надзвичайною ситуацією не потрібні гроші. Система побудована так, що вона має адекватно реагувати без грошей. Адже надзвичайна ситуація може статися у небанківський день (вихідні, свята). А складніша НС взагалі може заблокувати банківську систему. Тому у мера в розпорядженні є великий запас найнеобхіднішого – пального. А такі товари, як лопати чи ломи той же «Епіцентр» привезе сам через півгодини після дзвінка мера з проханням про допомогу. Принаймні, саме так було в 2010-му.

Отже, рішення, ініційоване Радуцьким, – підле і цинічне по відношенню до громади Черкас, але воно зовсім не заважає Бондаренку боротися з негодою, відповідає принципам самого Бондаренка, який не доклав жодних зусиль для зупинення цього рішення», – написав Сергій Одарич.