Другі з кінця. Фінансове здоров’я бюджету Черкас одне з найгірших в Україні

Дослідники проаналізували дохідну та видаткову частини бюджетів кожного обласного центру та регіону України

Міжнародний центр перспективних досліджень спільно з Інститутом соціальних та економічних реформ презентував рейтинг бюджетної прозорості найбільших міст та регіонів України. Відповідно до рейтингу, показник фінансового здоров’я міста Черкаси склав 4 бали із 10 можливих.

Фінансове здоров’я (фінансове становище) – це підсумковий показник, який дозволяє виміряти фінансовий стан міста чи регіону і порівняти його із ситуацією в інших муніципалітетах чи із середнім значенням по країні.

До розрахункових фінансових показників були включені такі індекси:

  • основний баланс,
  • основний баланс в розрахунку на 1 жителя,
  • прибуток на 1 жителя,
  • залежність місцевого бюджету від місцевих податків та зборів,
  • залежність від фінансової допомоги,
  • податкова спроможність,
  • трансфертна стабільність,
  • бюджетне забезпечення,
  • податкова автономія,
  • коефіцієнти виконання бюджету
  • забезпечення загального боргу.

Згідно з дослідженням, найвищий рівень фінансового здоров’я серед міст продемонстрували Одеса (8.0 балів із 10 можливих), Рівне (7.5) та Полтава (7.1).

Черкаси ж посіли 21 сходинку, набравши 4 бали. Нашому місту вдалося випередити тільки Луцьк.

Важливість показника фінансового здоров’я полягає у тому, що він дозволяє оцінити ефективність  управління бюджетом Черкас. При цьому у 2016 році він дещо покращився у порівнянні з 2015 роком, коли складав 3.8 бала. Але цього було недостатньо для підвищення позиції у рейтингу і  Черкаси залишилися серед аутсайдерів.

Як повідомляють у Міжнародному центрі перспективних досліджень, найбільше балів наше місто отримало по субіндексу «Основний баланс» (6.4 бала). Він показує, чи можуть Черкаси покрити свої витрати за рахунок поточних надходжень.

За «Податковою спроможністю» Черкаси демонструють посереднє значення у 3.5 бала. Цей показник характеризує здатність органів місцевого самоврядування покривати свої витрати за рахунок податкових надходжень.

Найгірший показник у міста по «Забезпеченню загального боргу» – 2.1 бала. Оскільки він визначає спроможність покрити борги за рахунок власних надходжень, то можна зробити висновок, що рівень надходжень до бюджету міста є недостатнім у порівнянні з борговими зобов’язаннями.

Додатково слід відмітити такі факти:

  • податкові надходження міста не перевищують офіційні трансферти. Це збільшує залежність міста від субсидій та субвенцій;
  • капітальні видатки міста складають лише 5% загальних видатків. Вони важливі, бо спрямовані на фінансування інвестиційної та інноваційної діяльності.

Утім, зовсім інша ситуація із фінансовим здоров’ям бюджету області. У рейтингу регіонів Черкащина опинилася в лідерах. Наша область посіла друге місце після Запорізької із показником 7,2.