У режимі турбулентності. Чи зросте вартість авіаквитків після карантину

Розказуємо, як переживають карантин авіакомпанії України та світу

У квітні кількість пасажирських авіаперевезень у всьому світі зменшилася на 80 відсотків, порівняно з минулим роком. Це пов’язано з пандемією коронавірусу, яка призвела до обмеження на авіаперельоти. Через коронакризу авіакомпанії зазнають збитків, а деякі і взагалі опинилися на порозі банкрутства. Розказуємо, як авіакомпанії «виживають» під час карантину та коли запрацюють у звичному режимі.

Черкащанка Ірина Васюра планує подорожі за кордон на рік наперед. У найближчу подорож дівчина мала вирушити наприкінці травня – з Києва в Берлін (первізник МАУ). Звідти полетіти  в Копенгаген (европейський лоукост «EasyJet»). З Копенгагена повернутися в Київ (теж МАУ). Але через пандемію всі рейси скасували.

«Європейський лоукост місяць тому прислав мені листа з вибаченнями і пропозицією безкоштовно поміняти на будь-яку дату квиток аж до лютого 2021 року включно. У листі ще й вибачалися за те, що не можуть повернути гроші – близько 20 євро. Пояснили це тим, що в мене тариф економ без можливості повернення. А от українське МАУ мовчить до останнього і я навіть не сподіваюся, що вони щось повернуть», – каже Ірина.

Ще одну подорож дівчина запланувала у Грузію на початку літа із українським авіаперевізником «SkyUP». Але і від нього жодних листів із попередженнями чи якимись пропозиціями поки не отримувала.

Ірина говорить, що в її подруги були квитки на кінець березня від європейського лоукосту «WizzAir». Ті повернули гроші на її електронний рахунок в цій авіакомпанії, ще й додали 20 відсотків зверху за незручності. Тобто повернути живі гроші вони також не можуть, але за електронні пізніше можна купити квиток у будь-який напрямок і час.

Українські авіакомпанії не віддали Ірині гроші за квитки

Як переживають карантин авіаперевізники?

МАУ («Міжнародні авіалінії України») та «SkyUp Airlines» – найбільші пасажирські авіаперевізники України, які з 18 березня були змушені призупинити регулярне сполучення. На початку карантину виконували евакуаційні рейси, щоб повернути українців додому, а тепер здійснюють вантажні та гуманітарні перевезення, пише «РадіоСвобода».

Компанію МАУ карантин змусив запровадити режим простою, в якому зараз перебувають близько 90 відсотків співробітників компанії. Поки що збитки перевізник оцінює у 14,5 мільйонів доларів на місяць. Саме стільки МАУ витрачає щомісячно на підтримання життєдіяльності компанії.

У «SkyUp Airlines» поки що оцінити збитки від карантину не можуть, адже кажуть, що ситуація ще не набула прогнозованого характеру. Скорочувати персонал або флот літаків компанія не збирається. Утім, звичні маршрути можуть змінитися.

Проблеми не лише в українських компаній. Ця криза – найбільша за останні десятиліття для усього авіаринку, кажуть експерти. За прогнозами, доходи пасажирських перевізників зменшаться у 2020 році більш ніж вполовину – на 314 мільярдів доларів.

У докарантинний період авіаринок зможе повернутися не швидше, ніж за два роки

«Business Insider» пише, що загалом по всьому світу через пандемію припинили виконувати рейси 64 пасажирські авіакомпанії. Одні вирішили припинити польоти самостійно, щоб не піднімати в небо порожні літаки. Інші ж – через розпорядження місцевих урядів, як от в Україні.

Деякі пішли далі. Так, угорський перевізник «Wizz Air» оголосив, що скорочує 19% штату та зменшує зарплати, при цьому не лише пілотам, бортпровідникам чи офісним працівникам, а й топ-менеджерам. Німецька авіакомпанія «Lufthansa» припиняє роботу дочірнього лоукостера Germanwings та скорочує частину флоту. «Air New Zealand» планує звільнити всіх пілотів «Boeing 777», які розраховані на далекомагістральні перельоти. А «Easy Jet» відкликає замовлення 24-х нових літаків.

За словами аналітиків, у докарантинний період авіаринок зможе повернутися не швидше, ніж за два роки. А саму кризу вони називають найгіршою в історії авіації.

Чи продовжать літати в Україну лоукостери «Ryanair» і «Wizz Air»?

За словами міністра інфраструктури України, компанії поки не зверталися з проханням призупинити польоти. Навпаки, з «Wizz Air» йшли переговори про відкриття дочірньої компанії на території України, яка здійснюватиме внутрішні рейси. І поки такі наміри угорський лоукостер не скасовував.

Та чи будуть виконувати бюджетні перевізники всі ті ж рейси, що і раніше – під питанням. «Наш ринок є менш маржинальним, тут вони менше заробляють. Тож якщо перед ними постане вибір, де літатимуть їхні повітряні судна, то вони можуть обрати європейський ринок і перекинути свої літаки туди. Але це все залежить від стратегій, які побудують компанії після карантину», – зазначає авіаексперт Богдан Долінце.

В кризовий період подорожчання квитків невигідне, – міністр інфраструктури Владислав Криклій

Що буде з дешевими квитками?

Ні, не обов’язково. Але остаточні прогнози поки ніхто не береться робити. Оскільки факторів, від яких залежить ціна авіаквитка, багато. Взагалі дешеві білети, по 20, 10 а то й 5 євро – це здебільшого маркетинговий хід. Адже це нижче від собівартості будь-якого рейсу, пояснюють фахівці. Компанії пропонують низькі ціни за рахунок оплати на борту, вибору місць чи пріоритетної посадки, або ж за рахунок інших рейсів. Важливу роль відіграє й конкуренція. Чим більше конкурентів на маршруті – тим ціна авіаквитка менша, кажуть авіаексперти. Тож якщо після карантину конкурентів поменшає, не виключено, що і ціни за певними напрямами зростуть.

Якщо говорити про український авіаринок, то міністр інфраструктури Владислав Криклій каже, що в кризовий період подорожчання квитків невигідне: «Це як перестати займатися рекламою, якщо в тебе падають продажі. Це зовсім неефективно і, навпаки, може зашкодити. Квитки мають бути доступними, в першу чергу, тому, що зараз в людей існує психологічний бар’єр на подорожі, і доступнішими цінами його можна подолати. Свого часу так відбулося після теракту 11 вересня. Для того, щоб відновити довіру до авіації, почали з’являтися лоукостери. І, як виявилося, приваблива ціна переборює страх».

При цьому в авіакомпанії МАУ зазначають: «Ціни на авіаквитки диктує ринок. Варто пам’ятати основне правило: дешеві квитки існують тільки на багатих ринках. Якщо певні напрямки «просядуть» з точки зору попиту, конкурентності, а також платоспроможності пасажирів, то можемо говорити про підстави для подорожчання квитків».

Якщо карантин завершиться 24 квітня, то відновити польоти за попередніми маршрутами авіакомпаніям не вдасться

Коли все стане на свої місця?

В ІАТА повідомляють: попри те, що криза наступила дуже різко, такого ж раптового повернення не буде, відновлюватися ринок буде поступово, спершу починаючи з внутрішніх рейсів, а потім вже міжнародних.

Навіть якщо припустити, що карантин завершиться 24 квітня, то відновити польоти за попередніми маршрутами авіакомпаніям не вдасться, кажуть фахівці. «Аеропорт «Бориспіль» зможе почати обслуговування в повному обсязі одразу. Але тут питання в тому, як швидко зможуть напрацювати пасажиропотік авіакомпанії. В першу чергу, все буде залежати від позиції інших держав, від того, як вони зніматимуть обмеження. Адже якщо відкриється Україна, то це не означає, що з наступного дня до нас зможе хтось прилетіти», – зазначає гендиректор аеропорту «Бориспіль» Павло Рябікін.

За словами міністра Владислава Криклія, щоб відновити докарантинний рівень авіаперевезень, знадобиться два роки:

«Світ відкриватиметься поступово, а ландшафт та географія авіаперевезень точно зміняться. Багато компаній збанкрутує. Ми маємо розуміти, що авіація інертна. На жаль, коли ми запустимо авіаперевезення, то вони не будуть на 100 відсотків заповнені людьми. Спершу – 30 відсотків, потім – 50 відсотків – і так потрохи напрямки будуть завантажуватися».

Світлини: pixabay.com