Черкаські ЗМІ під час виборів. Кому з них можна довіряти?

Досліджуємо, скільки в черкаських онлайн-медіа у період виборів-2019 було політичних замовних матеріалів

Для багатьох медіа період виборів – це пора жнив. Видання добре заробляють у цей час. А політики щедро  платять за те, аби медіа розповідали, які чудові кандидати й партії. Нічого поганого в цьому немає. Якщо тільки журналісти відділяють зерна від полови – маркують політичну рекламу і не маскують політичний піар під новини. Редакція Громадського телебачення: Черкаси вирішила дослідити, наскільки черкаські журналісти чесні перед своїми читачами. Ми обрали 8 черкаських онлайн-видань і разом із регіональною представницею ГО «Детектор медіа» Іриною Рожок-Капрановою проаналізували їхній контент на предмет політичної джинси з 1 по 21 липня 2019 року.

Це дослідження зроблене, аби мотивувати журналістів дотримуватися професійних стандартів і маркувати рекламу. Ми вважаємо, що заробляти, видаючи політичний піар за новини, – погано. Бо це різновид дезінформації. Зрештою, завдання журналістики – інформувати, а не вводити читачів в оману.

Що таке джинса?

Джинса – це журналістський матеріал, або матеріал прес-служб, що спрямований на поліпшення або ж створення позитивного іміджу політичних партій, окремих політиків або людей, торговельних марок або окремих товарів, державних структур, а також благодійних фондів та релігійних організацій, та не позначений як реклама зрозумілим для переважної більшості людей чином.

Поняття «джинса» походить від назви одягу . Мовляв, гроші, отримані за приховану замовну публікацію, зберігаються у кишені джинсів журналіста. Фото Детектор медіа

Джинса є різних видів. Але найбільша її кількість з’являється напередодні виборів. Тому у цьому матеріалі йтиме мова саме про політичну джинсу. 

Політична джинса – замовниками її є політичні партії, окремі політики або люди, які мають політичні інтереси, за допомогою таких матеріалів ці гравці намагаються підвищити свій рейтинг

Як ми визначали, який матеріал має ознаки замовності?

Стверджувати, що який-небудь матеріал стовідсотково замовний, ми не можемо. Адже в нас немає даних про те, чи отримувала редакція за нього гроші. Ми можемо лише припустити, що цей матеріал є таким. Ми взяли за основу критерії замовності, які сформулювали в Інституті масової інформації. Основі з них такі:

Однобокість (незбалансованість). Рекламний матеріал висвітлює виключно або переважно позитивні сторони певної особи (або ж негативні, якщо йдеться про чорний піар). 

Обсяг тексту. Якщо розглядати «джинсу» в новинах, то можна помітити, що такого роду псевдоновинні матеріали часто більші за обсягом за пересічний новинний матеріал. Очевидно, більшими вони пишуться для того, щоби вже точно «втюхати» аудиторії потрібну інформацію, але це робить «джинсові» матеріали більш помітними в загальному потоці новин.

7 ознак замовних матеріалів джинси фото

Багато красивих фото. Така ознака типова для матеріалів з піаром певних осіб, зазвичай вони й фігурують на фото. Можемо припустити, що «накачування» фото робиться для того, щоби передусім на рівні підсвідомості в аудиторії виробилося позитивне ставлення до «героя», але знову-таки це робить «джинсові» матеріали помітнішими.

Матеріали, створені за участі прес-служб політичних партій і політиків. Зрозуміло, що прес-служби розставлять потрібні їм акценти, і це не має нічого спільного з журналістикою.

Які черкаські ЗМІ найбільше публікували немарковану політичну рекламу?

Найбільше немаркованого політичного піару публікувало видання «Вичерпно» (50), ZMI.ck.ua (43), Про все (30) та Інфоміст (25), найменше – 18000 (0) та ВІККА (2).

немаркована політична реклама у черкаських ЗМІ фото
Згідно з моніторингом, який на замовлення Громадського ТБ: Черкаси провела регіональна експертка ГО «Детектор медіа» Ірина Рожок-Капранова

«Про Головне»

Кількість матеріалів: 323

Кількість матеріалів із порушеннями: 17

Кількість немаркованої  політичної реклами: 17

Кількість маркованої політичної реклами: 0

У період виборів видання найбільше писало про проблеми регіону, діяльність місцевої влади, соціальні теми й кримінал, а також піарило кандидатку від «Батьківщини» Світлану Кузьмінську.

Матеріал від 3 липня під назвою «Українську медицину потрібно оновлювати, – Світлана Кузьмінська» є прикладом немаркованої політичної реклами.

Ще одним прикладом немаркованої політичної реклами є матеріал від 4 липня під назвою «Кандидатка в нардепи по 194 округу пройшла тест на детекторі брехні» . «Я переконана, що ефективна взаємодія міської влади Черкас із народним депутатом, який входить до складу більшості парламенту і команди майбутнього прем’єр-міністра Юлії Тимошенко, дасть для громади ефективний результат», – йдеться у тексті.

про головне кузьмінська фото
Скрін із сайту «Про головне»

Матеріал від 5 липня під назвою «Кандидатка у нардепи Світлана Кузьмінська – за розвиток електротранспорту у Черкасах» також не містить жодних маркувань і має ознаки політичної реклами. «Кандидат у народні депутати по 194 округу від ВО «Батьківщина» Світлана Кузьмінська розпочала активні зустрічі на окрузі. Побувала на КП «Черкасиелектротранс», поспілкувалася із трудовим колективом. «Насправді оновлення рухомого складу електротранспорту для міста Черкаси є одним із моїх пріорітетів у передвиборчій програмі у якості народного депутата. На мою думку, це буде першим суттєвим кроком для проведення транспортної реформи в місті. Також важливо зберегти сам трудовий колектив, який працює у непростих фінансових умовах», – зазначає кандидатка у нардепи», – йдеться у матеріалі.

8 липня знову вийшла немаркована політична реклама під назвою «Забезпечити енергетичну незалежність Черкас хоче кандидатка від «Батьківщини». «У разі обрання мене народним депутатом готова сприяти у виділенні коштів із державного бюджету та залученню фінансів від Європейського банку реконструкції та розвитку для розбудови гідроакумулюючої електричної станції, використовуючи черкаську дамбу», – обіцяє кандидатка.

Примітно, що Світлана Кузьмінська у 2015-2016 роках керувала «Черкасиобленерго». Саме тоді з компанії вивели сотні мільйонів гривень, ледь не довели до банкрутства, а працівники майже півроку не отримували зарплатні. Але про це на сторінках «Про головне» ви не прочитаєте.

«Інфоміст»

Кількість матеріалів: 241

Кількість матеріалів з порушеннями: 25

Кількість немаркованої  політичної реклами: 25

Кількість маркованої політичної реклами: 0

У передвиборчий період найбільше на сайті «Інфоміст» у немаркованій політичній рекламі згадувались кандидати від партії Зеленського «Слуга Народу». Кожен десятий матеріал на сайті у аналізований період був немаркованою рекламою політичної партії «Слуга Народу» та її кандидатів по мажоритарних округах. 

Матеріал від 19 липня під назвою «Любов Шпак запрошує черкащан разом із Зе!командою долучитися до суботника» є прикладом немаркованої політичної реклами. «Ще зовсім трішки  і виборчі перегони закінчаться. Та життя триває. І ми живемо далі, працюємо далі. Кожен з нас, хто робить вибір за партію «Слуга Народу» і її представників, той голосує за реальні зміни в нашій країні», – йдеться у тексті.

джинса інфоміст фото
Скрін із сайту «Інфоміст»

Ще один матеріал від 19 липня під назвою «Олександр Скічко впевнено перемагає на 197 окрузі», – прогнози соціологів і букмекерів»  також є прикладом немаркованої політичної реклами. «Базова підтримка у Скічка безумовно є, і зараз питання у тому, наскільки прозоро пройде день виборів, чи витримає команда натиск радикалізованих конкурентів, і наскільки виборець «Слуг Народу» розуміє, що саме від кількості голосів за партію президента, та від присутності у Верховній Раді гідного представника Черкащини, залежать можливості вирішити проблеми регіону», – сказано в тексті.

У тексті від 19 липня під назвою «Черкащани говорять, чому вони голосують за Любов Шпак» також вбачається немаркована політична реклама. «Єдиним кандидатом від Президента, Зе!команди, партії «Слуга Народу» по 194 виборчому округу м. Черкаси є Любов Шпак – науковець, фахівець у галузі освіти та економіки, доктор економічних наук. «21 липня – вирішальний день, щоб змінити майбутнє нашої країни. Я підтримую Президента і можу йому допомогти конкретними справами», – безапеляційно йдеться у тексті.

Матеріал від 17 липня під назвою «Спротив системи посилюється: на Черкащині нищать агітацію кандидата від партії «Слуга народу» Олександра Скічка»  є схожим з попередніми прикладами за змістом та ознаками немаркованої політичної реклами. «Як написав один із користувачів соціальних мереж Віктор Іванько: «От,  вам друзі, і реальна соціологія! Можна публікувати різні дослідження “авторитетних контор”, але якщо кандидат реально лідирує, то тут лише один шлях – «МОЧИТИ» лідера перегонів!», – йдеться у матеріалі.

Про ВСЕ

Кількість матеріалів: 575

Кількість матеріалів з порушеннями: 30

Кількість немаркованої  політичної реклами: 30

Кількість маркованої політичної реклами: 0

У передвиборчий період найбільше на сайті «Про ВСЕ» у немаркованій політичній рекламі згадувалась «Європейська Солідарність», а також «діяльність» народного депутата Владислава Голуба і кандидата у народні депутати по 198 мажоритарному округу Людмили Супрун. Були тут агітаційні матеріали й інших мажоритарників, які також не містили позначки «політична реклама».

Матеріал від 1 липня під назвою «Фейкові кандидати та маніпуляції виборцем: на Черкащині розгорнулася брудна передвиборча кампанія» є немаркованою політичною рекламою. «Якщо взяти програму мою і цього фейка, то можна побачити, що в нього 70% тексту скопійовано з моєї. Мене зареєстрували 13 червня й цього ж дня затвердили передвиборчу програму, натомість його програма затверджена й опублікована 25 червня. Структура тексту, назва, ідея – абсолютно тотожні. Вони «сплагіатили» не лише текст, а й структуру. Це, напевно, якийсь новий тренд брудних технологій на Черкащині: застосовувати плагіат. Тому я звертаюся до виборців бути уважними та обережними під час голосування», – розповідає кандидат у народні депутати в редакційному тексті.

Владислав Голуб фото
Скрін із сайту «Про все»

У матеріалі від 3 липня під назвою «Нардеп Голуб розкритикував черкаських «батьківщинівців» за підвищення квартплати» також є ознаки немаркованої політичної реклами. «Сьогодні під час виступу на засіданні сесії Верховної ради України народний депутат Голуб Владислав Володимирович, який представляє інтереси жителів від 197 виборчого округу на Черкащині, розкритикував позицію представників черкаської влади за підвищення тарифів на послуги з управління будинками», – такими словами розпочинається текст, який містить ознаки замовності.

Матеріал від 5 липня під назвою «Штаб Сергія Рудика заявляє про підготовку провокацій проти нього» є немаркованою політичною рекламою. «Закликаємо наших політичних опонентів припинити брудні політичні ігри та забезпечити проведення виборів у відповідності до норм українського законодавства та демократичних стандартів виборів. З повагою команда Сергія Рудика», – дослівно цитує звернення політика видання.

Скрін із сайту «Про все»

Того ж дня 5 липня на сайті з’явилась ще одна немаркована політична реклама. Йдеться про текст під назвою «Вибори 2019. Відомі українські письменники підтримали «Європейську солідарність» та Петра Порошенка». «У цей тривожний, повний непевностей час, зазначається у зверненні, Україні як ніколи потрібна в парламенті партія, яка забезпечить тяглість політичного курсу, виробленого в 2014-2019 рр, сплаченого кров’ю і тяжкими зусиллями українців. «Переконані, що партія «Європейська Солідарність» стане на заваді безвідповідальних політиканів, трешових популістів, манкуртів і прямих агентів Путіна. Слава Україні!», – завершують свою відозву українські письменники», – йдеться у тексті. 

18000

Кількість матеріалів: 384

Кількість матеріалів з порушеннями: 0

Кількість немаркованої  політичної реклами: 0

Кількість маркованої політичної реклами: 18

Інформаційний ресурс «18000» відзначився тим, що всі матеріали, які містили політичну агітацію під час передвиборчої кампанії до Верховної Ради України, були позначені як політична агітація. Протягом періоду з 1 липня по 21 липня на сайті не було розміщено жодного відповідного матеріалу без маркування. Політична реклама на сайті стосувалася кандидатів Владислава Голуба, Любов Шпак, Людмили Бордунос, Віктора Євпака та інших.

Євпак агітація фото
Скрін із сайту «18000»

ПРОЧЕРК

Кількість матеріалів: 561

Кількість матеріалів з порушеннями: 22

Кількість немаркованої  політичної реклами: 22

Кількість маркованої політичної реклами: 33

У передвиборчий період найбільше «Прочерк» пише без позначки «політична агітація» про кандидата у народні депутати по 198 мажоритарному округу Людмилу Супрун. Були тут агітаційні матеріали й інших мажоритарників, які також не містили позначки «політична реклама», хоча більша частина матеріалів все ж маркована належним чином.

У матеріалі від 2 липня під назвою «Людмила Супрун взялась за вирішення боргової проблеми Сміли» можна побачити ознаки немаркованої політичної реклами. «Кандидатка в народні депутати України по 198 виборчому округу Людмила Супрун розробляє механізм, як позбавити Смілу боргового ярма. Про це вона повідомила на своїй сторінці у Фейсбуці», – йдеться у редакційному тексті. У матеріалі є лише її цитата і жодного бекраунду, інших позицій, які би розкривала проблему з різних боків.

Прочерк джинса фото
Скрін із сайту «Прочерк»

Того ж дня на сайті з’являється ще один текст, який можна віднести до немаркованої політичної реклами: «Олег Винник підтримав Аграрну партію, бо українське село повинно гідно жити». «Олег Винник вважає, що Аграрна партія сьогодні – це єдина партія, яка віддає шану українським селянам, щиро опікується проблемами цих людей, а головне – може змінити їхнє життя на краще: «Я підтримую Аграрну партію тому, що мені близька їхня ідеологія. Мені дійсно хочеться, щоб наша сільська молодь не їхала в Європу, а навпаки, наше село стало європейським», – зазначено у згаданому матеріалі.

Ще одним прикладом немаркованої політичої реклами є матеріал від 4 липня під назвою «Україна постала перед складними зовнішніми і внутрішніми викликами. Долати їх мають професіонали, – експерти». «Сьогоднішня стратегія Російської Федерації полягає в тому, щоб дестабілізувати ситуацію в Україні, створити хаос задля того, щоб підштовхнути світ до «розв’язання проблеми Криму і Донбасу» у власних інтересах. Подолати цей виклик можна лише за умови консолідації різних політичних сил і гілок влади в Україні. На цьому наголосили політичні експерти з числа кандидатів у народні депутати від політичної партії «Сила і Честь», які 2 липня провели пресконференцію в Черкасах», – вказано у тексті. Цей матеріал піарить партію «Сила і честь».

Матеріал від 5 липня під назвою «Людмила Супрун напрацьовує план дій на 198 окрузі» також є немаркованою політичною рекламою. «На зустрічах Людмила Супрун презентує свій план вирішення всеукраїнських проблем, а також доповнює його локальними – із тих, які чує від виборців. Кандидатка зустрічається із громадами як районних центрів, так і найвіддаленіших населених пунктів. Місцевих жителів непокоять переважно одні й ті ж проблеми. Одне з перших завдань, яке ставлять виборці перед майбутніми депутатами, – це якнайшвидше завершення війни на Сході України», – зазначено у матеріалі. 

  ZMI.ck.ua

Кількість матеріалів: 436

Кількість матеріалів з порушеннями: 43

Кількість немаркованої  політичної реклами: 43

Кількість маркованої політичної реклами: 3

У передвиборчий період Інтернет-видання ZMI.ck.ua без маркування «політична агітація» згадувало «Європейську Солідарність», «Українську стратегію Гройсмана», мажоритарників від різних політичних партій та самовисуванців, серед яких Людмила Супрун, Геннадій Бобов, Владислав Голуб та інші.

Матеріал від 2 липня під назвою «Олег Винник підтримав Аграрну партію, бо українське село повинно гідно жити»  є немаркованою політичною рекламою. Схожі тексти вийшли і в інших ЗМІ регіону: «Олег Винник вважає, що Аграрна партія сьогодні – це єдина партія, яка віддає шану українським селянам, щиро опікується проблемами цих людей, а головне – може змінити їхнє життя на краще: «Я підтримую Аграрну партію тому, що мені близька їхня ідеологія. Мені дійсно хочеться, щоб наша сільська молодь не їхала в Європу, а навпаки, наше село стало європейським».

Скрін із сайту «ZMI.ck.ua»

А 3 липня на інформаційному ресурсі опублікували матеріал «Що зробив нардеп Бобов за п’ять років у Верховній Раді?», який також є відвертою політичною джинсою. «На радість дітлахам та їхнім батькам дитячі майданчики облаштували в Корсуні-Шевченківському, Шполі, Матусові, Вільшані, Вербівці, Деренковці і Здобутку. До кінця літа в населених пунктах округу за довгостроковою програмою розвитку, розробленою позаминулого року, буде встановлено ще 15 майданчиків, а до кінця року їх ще побільшає. Всі об’єкти облаштували виключно за приватні кошти», – написано у тексті. Про те, що Бобову закидають причетність до вбивства журналіста Василя Сергієнка або про те, що його запідозрили у несплаті податків в особливо великих розмірах – у статті ні слова.

Бобов джинса ЗМІ
Скрін із сайту ZMI.ck.ua

4 липня вийшов матеріал під назвою «Єлизавета Терещук розповіла, чому батько політик – це великий плюс», який також є немаркованою політичною рекламою. «Я живу на цьому окрузі, щодня їжджу розбитими дорогами, знаю проблеми. То потрібно брати відповідальність на себе і покращувати ситуацію. За нас ніхто цього не зробить. А те, що мій батько колишній політик – це великий плюс, оскільки він буде ефективним порадником. Але розумію, що саме мені виконувати обіцянки, які даю виборцям», – відзначила Єлизавета Терещук», – вказано в матеріалі.

 ВИЧЕРПНО

Кількість матеріалів: 495

Кількість матеріалів з порушеннями: 50

Кількість немаркованої  політичної реклами: 50

Кількість маркованої політичної реклами: 0

У передвиборчий період Інтернет-видання «Вичерпно» подавало усю свою політичну рекламу без маркування «політична агітація». Журналісти згадували як всеукраїнські партії, серед яких найчастіше «Європейську Солідарність», так і мажоритарників, серед яких – Олександра Скічка, Владислава Голуба, Любов Шпак та інших 

Про що найбільше пишуть: кримінальні хроніки, новини міської влади, надзвичайні новини, новини спорту.

19 липня на інформаційному ресурсі вийшов матеріал під назвою «Вступ у НАТО та збереження української мови: які завдання ставить перед собою кандидатка у нардепи Софія Федина (ВІДЕО)», який за своїми ознаками є немаркованою політичною рекламою.

Вичерпно джинса фото
Скрін із сайту «Вичерпно»

Того ж дня на цьому ж самому інформаційному ресурсі вийшло ще два подібних матеріали. «Кандидат у нардепи Денис Марчук розповів, чи стане відкритий ринок землі кроком у майбутнє (ВІДЕО)» та «Батьківщина» підтримує лише тих кандидатів, які мають чіткий план розвитку регіону, — Олександра Кужель (ВІДЕО)»..

Ще одним прикладом немаркованої політичної реклами може бути матеріал від 17 липня під назвою «Лідер виборчих перегонів, кандидат у депутати по 194 виборчому округу від партії «Слуга Народу» Любов Шпак про проекти законів».

 Всі вони містять ознаки політичного замовлення, а також у них відсутнє відповідне маркування.

ВІККА

Кількість матеріалів: 506 

Кількість матеріалів з порушеннями: 2 

Кількість немаркованої  політичної реклами: 2

Кількість маркованої політичної реклами: 0

Про що найбільше пишуть: проблеми регіону, кримінальні новини, надзвичайні новини, соціальні теми та прогнози погоди. 

Матеріал від 9 липня під назвою «Віктор Вовк заявив про вихід із політичної партії (ДОКУМЕНТ)» є немаркованою політичною рекламою. 

Скрін із сайту «ВІККА»

Матеріал від 4 липня під назвою «Оскандалена тема щодо управителів черкаських багатоповерхівок дійшла до Верховної Ради (ВІДЕО)»  також є політичною рекламою без маркування. 

У цілому ж з величезної кількості новин, які з`явилися на сайті «ВІККА» у період з 1 по 21 липня, лише два були замовними. 

Після проведеного аналізу інформаційних ресурсів Черкащини можна зробити висновок, що лише одиниці у передвиборчий період дотримувалися законодавчих вимог щодо маркування політичної реклами. Це можна розцінювати як вплив на виборців регіону, які могли сприймати явну політичну джинсу як редакційний матеріал.

Ірина Рожок-Капранова, Олексій Хуторний