Черкаські газовики щороку випускають календар із оголеними жінками, бо це кумедно. Насправді ні
Пояснюємо, чому не варто брати приклад із календаря черкаських газовиків. Навіть жартома
Жінка у трусах і ліфчику рекламує тепло і комфорт, а чоловік з оголеним торсом обіцяє якісне обслуговування. Календарі з такими повідомленнями нещодавно випустило ПАТ «Черкасигаз». Оголену рекламу тут друкують не вперше. У попередні роки підприємство вже випускало поліграфію із відвертими зображеннями. Громадське: Черкаси пояснює, чому від такої реклами необхідно відмовитися. І не тільки тому, що вона заборонена.
На сайті підприємства можна знайти календар ще за 2014 рік. Там жінка у відвертому фартуху розгублено дивиться, як горить плита. На ньому гасло: «будьте обережні з газом».
У 2015 році підприємство випустило календарі і для чоловіків, і для жінок. Тут знову жінка у білизні готує біля плити. Напис: «не залишай без нагляду газові прилади». Всю роботу з газопостачання обіцяють виконати м’язисті напів оголені чоловіки. Гугл їх ідентифікує як пожежників, і навіть не українських.
Календарі на 2020-ий теж зробили для обох статей. Тут чоловік з оголеним торсом обіцяє якісне обслуговування газових приладів. А жінка у прозорій білизні забезпечить тепло і комфорт.
За словами голови правління Черкасигазу Сергія Буяна, у таких зображеннях немає нічого поганого. А якщо журналісти пишуть про це, то значить шукають сенсації.
«Робимо це, щоб хтось побачив і посміхнувся. Ніякого відвертого характеру зображення не мають. Я вважаю, що це жартівливі календарики, на яких написані правильні розумні речі. Якщо комусь не подобається, то це робиться не за гроші підприємства, а за приватні гроші. Нічого спільного із роботою підприємства це не має», – говорить Сергій Буян.
Утім, така реклама є абсолютно неприпустимою у сучасному світі. Календар – сексистський, каже голова Ліги захисту прав жінок «Гармонія рівних» Олександра Голуб. Її громадська організація займається протидією дискримінації в рекламі.
«Коли ми бачимо твір мистецтва, наприклад, скульптуру оголеного тіла, то це насамперед ода красивому тілу. А коли ми бачимо частини красивого тіла, які приліплені до реклами автомийки чи того ж газу, то це вже зовсім інше. Це обезцінення людини, її тіла. По суті така реклама прирівнює людину до товару. До того ж вона продовжує транслювати стереотипи, що жінки не надто розумні. У нашому випадку – не вміють поводитися з газовими плитами. Тому їх врятують суперспортивні маскулінні самці із цієї ж таки газової служби. І це все, звичайно, залишається в головах у людей», – говорить Олександра Голуб.
А ще реклами із відвертими натяками на сексуальні стосунки формують у молоді неправильне уявлення про секс. Це подається як щось легкодоступне, те, що не несе за собою жодних наслідків, зокрема небажану вагітність чи захворювання, які передаються статевим шляхом.
Цивілізований світ відмовляється від подібної примітивної реклами ще й тому, що вона неефективна, бо секс уже давно перестав продавати товари чи послуги, каже експертка.
«Коли ми бачимо зображення оголених чоловіків чи жінок, ми не запам’ятовуємо, що рекламується. Я швидше запам’ятаю, який вигляд має прес у чоловіка, ніж те, що він продає. Це психологія. Реклама ж має працювати так, щоб запам’ятовувався насамперед товар. І тому маркетологи використовують зовсім інші підходи, більш прогресивні», – пояснює Олександра Голуб.
Чинне законодавство прямо забороняє дискримінацію в рекламі за ознакою статі. Про це йдеться в статті восьмій закону «Про рекламу». Крім того, стаття сьома стверджує, що реклама не повинна містити інформації або зображень, що порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності.
За словами Олександри Голуб, на подібну рекламу треба скаржитися. Бо закон передбачає для порушників відповідальність. Звертатися можна до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Вона має право зняти рекламу і штрафувати порушників на суму, що дорівнює п’ятикратній вартості розповсюдженої реклами. А ще такі звернення приймає Управління з питань дотримання прав дитини, недискримінації та гендерної рівності секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
У зверненні важливо вказати точну та детальну інформацію щодо місця (населений пункт, вулиця, номер будинку) та часу, коли така реклама була виявлена, а також назви підприємства чи організації, яка таким чином рекламує свої товар і послуги. Це суттєво допоможе під час розгляду звернення по суті.